Mellan raderna – bakom kulisserna på berättelserna i Destiny 2: Beyond Light

Vi hade nöjet att prata med narrative lead Guillaume Colomb och senior writer narrative designer Adam Miller, två av hjärnorna bakom de senaste årens berättelser i Destiny 2. Du kan med säkerhet läsa artikeln då den är fri från spoilers.

Destiny 2: Beyond Light är äntligen här och tar oss på nya, actionfyllda äventyr. Inte nog med att den tredje expansionen till Destiny 2 leder oss till en hett efterlängtad plats som fans länge spekulerat om, vi kommer dessutom finna svaren på några av speluniversumets största mysterier. Som alla engagerade destinyspelare vet har Bungies rymdepos en djup bakgrundshistoria med flera pågående berättelser, men hur blir egentligen allting till?

Sättet att berätta historier i Destiny 2 har förändrats markant de senaste åren och nu, med tre årliga expansioner fastställda, är riktningen för den övergripande sagan tydligare än någonsin. Vi har haft nöjet att prata med både Guillaume Colomb (narrative lead) och Adam Miller (senior writer narrative director) på Bungie som ansvarat för de senaste expansionernas berättelser. De ger oss en liten inblick i de processer och metoder som föranleder spelets fantastiska historier – utan spoilers såklart!

En omfattande historia

Destiny 2 och dess föregångare består av sanslöst många berättelser som tillsammans målar upp spelets universum. Genom åren har jag läst, samlat och diskuterat sagor från alla Destinys tillägg och jag har alltid undrat hur Bungie lyckas hålla reda på allt.

Adam Miller, senior writer narrative director på Bungie, berättar att studions story-team regelbundet samlas för att lägga korten på bordet (gamla destinyfans förstår den här liknelsen) och diskutera och koordinera pågående berättelser.

– Vi samlas varje vecka för att gå genom de berättelser vi har på gång för att se vilka som går att använda eller är i behov att berättas, säger Adam Miller.

Dessa möten är samordnade med ledningen och andra arbetslag för att besluta omfånget av en given story och var och hur de olika händelserna skall bli förmedlade. Allt för att skapa en känsla av närvaro och fortsättning. Guillaume Colomb, narrative lead på Bungie, förmedlar självsäkerhet när han ledigt beskriver hur de strävar efter att tillskriva berättelser i spelets alla aspekter. Den typen av självförtroende du bara kan låsa upp med erfarenhet.

– När det gäller våra mindre berättelser, så som bakgrundshistorier, försöker vi hitta platser för dem, säger Guillaume Colomb. Till exempel på exotiska vapen. Men inget av det går att fastställa i förväg eftersom sådana saker kan förändras många gånger under utvecklingen.

Salvation’s Grip exotic grenade launcher, Bungie 2020.

Vidare förklarar de hur de rangordnar delar av berättelsen där de viktigare bitarna behöver vara mer lättillgängliga och synliga. Till exempel är dialoger i strikes klassade högt eftersom de är del av en aktivitet spelare ofta kommer i kontakt med. Detta är utöver de centrala historierna i kampanjer eller säsonger.

Blickar vi hastigt tillbaka och jämför strikes från Destiny: The Taken King och Destiny 2: Shadowkeep, två expansioner där Eris Morn är en central karaktär, är berättarrösten väsentligt tydligare och mer närvarande i fjolårets the Scarlet Keep än the Sunless Cell från 2015.

Destiny är personligt

Medan det första Destiny till stor del handlade om mystiken i universumet tog uppföljaren ett stadigt kliv in i det personliga. Ghaul kom och muckade gräl med oss; vi tog handgripligen tag i Cayde-6:s hämnd; och vi hjälpte Eris rentvå sitt samvete genom att skjuta spöken. Destiny 2 har satt ett tydligt fokus på oss och vårt agerande i spelets universum. Vi har en aktiv roll i den pågående storyn. Bungie har till och med hintat att vi haft ödesdigra effekter på världen. Destiny 2: Beyond Light fortsätter trenden.

Precis som Destiny 2: Forsaken satte ett fokus på det mystiska folket the Awoken, kommer Beyond Light att skina ljus på ett annat mysterium spelare länge spekulerat i: cyborgerna Exo. Samtidigt är det vi, i sällskap av Exo Stranger, Eris Morn och Drifter, som personligen nystar i de mörka hemligheterna på Jupiters måne Europa.

– Vi vill fokusera på det personliga i större berättelser för att skapa ett band till de centrala karaktärerna, som till exempel Eris Morn i Shadowkeep, säger Guillaume Colomb. Beyond Light är däremot större och har fler anknytningar förutom Exo Stranger och berättar även Variks och Eramis historia, samt de övergripande berättelserna om Fallen och Exos.

Eramis från Destiny 2: Beyond Light.
Eramis, the Fallen Kell of Darkness, Bungie 2020.

En mörk framtid väntar

Det var nog inte bara jag som tappade hakan när Bungie utannonserade en trilogi av expansioner i somras. Med målet att investera och fortsätta bygga ut Destiny 2 i flera år fick vi inte bara titeln på årets expansion, Beyond Light, utan även de för 2021 och 2022, The Witch Queen respektive Lightfall. Att avslöja titlarna och således bekräfta spelseriens övergripande story, är inte bara ett modigt drag, utan det sätter även press på Bungies författare. Men Adam och Guillaume ger en tillförlitlig bild av framtiden – även om Lightfall för 2022 är en arbetstitel som kan komma att förändras.

– Det var skrämmande i början, erkänner Guillaume Colomb. Men eftersom vi var så säkra på vart vi ville ta berättelsen tyckte ledningen att vi skulle hänge oss åt riktningen.

Adam Miller forsätter och förklarar att de senaste årens händelser i spelet hänger ihop på ett större plan och hur vägen fram egentligen är en naturlig fortsättning på det som redan hänt. Miller förtydligar dock att inget är skrivet i sten ännu.

Jag förstår precis vad Adam menar. Nästa års expansion The Witch Queen är något fans sett upptrappningen på i flera år. Savathûns närvaro förra säsongen var starkare än någonsin och en sammandrabbningen mot henne är något som kollektivet är mer än redo för!

Destiny 2 och en trilogi av expansioner fram till 2022.
En trilogi av expansioner, Bungie 2020.

Vad som väntar efteråt är däremot mindre klart. Av det vi kan läsa oss till och har spelat verkar mörkrets krafter starkare än vad vi någonsin kan föreställa oss. Titeln Lightfall förebådar en mörk framtid, vilket är lika spännande som det är oroväckande. Spekulationerna om Destinys framtid är många, särskilt efter att kinesiska NetEase investerat $100 miljoner dollar i Bungie för att utveckla ett annat spel.

 – Lightfall behöver inte betyda slutet på Destiny, säger Adam Miller. Det finns så många fler historier att berätta!

Quattro stagioni

Kontra min föreställning arbetar Bungie på flera säsonger samtidigt, i olika skeden. Guillaume Colomb förklarar att det är lättare att skapa en överskådlig och sammanhängande berättelse om det finns en plan. Det är särskilt viktigt för dem att säsonger agerar som broar in i nya expansioner. Det är också i säsonger som författarna har möjlighet att fylla igen luckor eller gömma hemligheter för fans att upptäcka.

– När du går in i Beyond Light kommer du se och uppleva hur bra Arrivals (säsongen) bryggar över till nästa säsong och det som händer på Europa, säger Adam Miller.

Med ett nytt fokus på att dra Destiny framåt och hålla det ständigt föränderligt blir det extra viktigt att berättelserna drar åt samma håll, även om de handlar om olika karaktärer. Sedan releasen 2017 har Destiny 2 årligen skiftat tempo och omfång på de mindre historierna (DLC och sedermera säsonger). Under Destiny 2: Beyond Light kommer säsongerna inte längre vara tidsexklusiva, utan pågå ända fram till nästa expansion. Detta ska förhoppningsvis minska ångesten spelare upplever när de oroar sig för att missa händelser i spelet.

Destiny 2: Season of the Hunt.
Destiny 2: Season of the Hunt, Bungie 2020.

Den 17 november sparkar Season of the Hunt igång och det blir upp till oss att tillsammans med Osiris och Crow att stoppa den korruption som förvandlar fiender till blodtörstiga galningar. I säsongen får vi äntligen stifta bekantskapen med en återuppstånden Uldren Sov – det kommer blir ett spännande drama att följa! – och förhoppningsvis lära oss något om Savathûns intriger. I Bungie ViDoc – Forged in the Storm från 27 oktober säger Joel Blackburn, assistant game director på Bungie, att Savathûn placerat dominobrickor genom åren, och i år ställer hon ut de sista bitarna.

Come at me, säger jag bara! Jag är så redo för Destiny: Beyond Light!

Guillaume Colomb har tidigare varit narrative director för Halo 5: Guardians och på olika sätt varit delaktig i de filmiska berättelserna i Ghost Recon: Future Soldier och Alone in the Dark (den femte i serien från 2008).

Adam Miller har tidigare arbetat på Telltale Games där han skrev The Walking Dead: A New Frontier och Minecraft Story Mode: Season 2. Miller har även haft en fot inom television och har arbetat på olika serier som Eureka och Da Vinci’s Demons.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

2 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.