Det har varit en väldigt informativ vecka för alla SoulCalibur-fans. På årets Gamescom har en blandad godispåse med information om den kommande titeln släppts. För enkelhetens skull tar vi de goda nyheterna först, de besvärliga nyheterna efteråt och avslutningsvis de potentiellt sorgliga nyheterna. Det kommer ett nytt spelläge och en ny karaktär! Woo!
Din story
Spelläget ifråga heter Libra of Souls och är en expansion på en annan gammal favorit från serien, nämligen Character Creation. Du kommer nu kunna skapa kämpar utifrån 16 olika raser, vilket utöver människor inkluderar allt ifrån Lizardmen till robotar i stil med Ashlotte från SoulCalibur IV. Som tidigare väljer du ett moveset från en befintlig karaktär, så du behöver inte oroa dig för att din skapelse blir obalanserad. Detta är dock inte allt utan vi kommer få ett helt extra story-mode, specifikt för ens egenskapade karaktärer! Att döma av det lilla vi sett ännu så verkar det vara något av ett ”Choose your own adventure” där du själv styr över vart då går på en mission-karta. I och med detta indroduceras vi även till den andra helt nya karaktären: Azwel.
Exakt vem Azwel är vet vi inte ännu, men det ryktas om att han är ledaren för organisationen som Grøh är med i. Att döma av hur han presenteras verkar han även vara någon form av antagonist i Libra of Souls. Hans moveset kretsar runt att telekinetiskt svinga omkring en stor samling vapen och vissa har jämfört hans varierade arsenal med Necrid i SoulCalibur II. Oavsett hur mycket detta stämmer så verkar han ha en skaplig mängd skruvar lösa. I all ärlighet verkar han ha lite för kul med sina krafter att döma av hans voiceover.
Ringa in första DLC’n
På tal om psykopater kan vi snabbt snurra in på den mer besvärliga delen av nyheterna, nämligen Tira. Denna galning har ända sedan hon introducerades i SoulCalibur III varit en favorit bland spelarna på grund av hennes personlighet(er) och annorlunda moveset. Med en slipad rockring i metall är hon lika akrobatisk som brutal och hon är en av seriens mer ikoniska stance-switchers.
Både hennes utseende och moveset tycks vara inspirerade av hennes orginalutförande i SoulCalibur III, vilket är välkommet. Det verkar också vara en mycket tydligare skillnad mellan hennes olika stances. I fyran och femman verkade dessa inte vara mer än ett byte av tonläge på rösten för de som var oinsatta. Det var naturligtvis mer avancerat än så, men visuellt var skillnaden liten. Att döma av hennes dialog så verkar ”Jolly” och ”Gloomy” vara helt separata mentala individer nu. Innan var de mer olika aspekter av samma person, så detta är ett kul Story-element för henne. På tal om det så får hon vid nedladdning även ett eget scenario i spelets story mode.
Fans giveth and fans taketh
Nu kommer dock det som startat något utav en arg lynchningsmobb inom communityn. Tira är spelets första DLC-karaktär och kommer vara tillgänglig från dag ett. Fans är förbannade över att de announcar något sådant innan de ens visat upp alla karktärerna som finns i grundspelet. Anledningen till varför hon announcades nu är dock lite mer besvärlig. Tira skulle från början inte ens vara med i SoulCalibur VI, men då det blev klart hur populär hon är i communityn tog de ett sista-minuten beslut att inkorporera henne iallafall. Problemet är att hon inte hinner bli klar snabbt nog. För att förstå vad vi menar med detta påehöver vi först förklara konceptet med att ett spel ”Goes gold”. Detta är en term som mer eller mindre betyder att spelet är färdigt och att det nu skickas ut dels för att gå igenom alla nödvändiga byrokratiska processer och dels för att de fysiska kopiorna av spelet ska tillverkas. Under denna period, som kan vara allt emellan 1 till 6 månader lång beroende på spel, får inget nytt läggas till i grundspelet för då behöver man starta om processen från början. I skrivande stund är Tira inte ens färdig. Utöver det vi ser i den försiktigt koreograferade trailern så finns fortfarande stora hål i hennes mekanik. I utvecklarnas egna ord så hann de inte klart med henne innan spelet gick in i ”Going gold”, men de hinner klart med henne till själva releasen. Detta är varför hon istället kommer som en day 1 DLC. De ville egentligen inte visa upp henne så här tidigt heller, men eftersom de utannonserade sitt season pass behövde de även visa upp den första karaktären som kommer med det. Inte en optimal situation alltså, men förhoppningsvis resulterar detta inte i något negativt för nästa punkt.
Slutet på en era?
Detta är det sista spelet i SoulCalibur-serien. Eller, ja, om inte detta spelet gör bra ifrån sig kommer detta vara det avslutande kapitlet. I en intervju med Dualshockers förklarar producenten Motohiro Okubo att han och teamet fick kämpa för att utgivarna skulle gå med på att släppa ett till Soul-spel. Det senaste spelet i serien lämnade en sur eftersmak i munnen hos fansen vilket återspeglades i försäljningen. Företaget hade alltså inte alls något hopp för licensen och säljer inte detta bra hänger dess framtid extremt löst. Det finns dock en silverkant på situationen. I och med att teamet känner att de inte har något att förlora så försöker de hamra in så mycket bra som de kan. Något som förhoppningsvis gör detta till det ultimata spelet i serien. Fanfavoriter återvänder, populära aspekter från tidigare spel expanderas och storyn tas tillbaka till seriens glansdagar. Detta spelet är inte bara ett firande av seriens 20-årsjubileum, det är också potentiellt teamets Magnum Opus.
Vi kan inte göra annat än att hoppas att allt går bra. Detta är en klassisk serie som många växt upp med. Det känns nästan som om det vore kriminellt att överge det. Mycket bådar dock på att detta faktiskt kommer bli det bästa inslaget i serien hittills, så vi är försiktigt hoppfulla. SoulCalibur VI släpps den 19’e Oktober till PC, Playstation 4 och Xbox One.