Till min stora glädje klappade en av utvecklarna på Tarhead Studio mig på axeln när jag irrade runt på mässgolvet. Det var studions art director Viktor som kände igen mig från våra många tidigare möten på andra mässor. Han bjöd in mig till deras bås för att spela RUiN. Det första som slog mig var de varma regala färgerna – det här var inte samma RUiN som för ett år sedan. Viktor berättade att RUiN bytt art style från den tidigare kalla och hårda science fiction-stilen till ett färggladare och varmare fantasyinspirerat tema.
Tarhead Studio har lyckats med bedriften att byta skepnad på RUiN utan att förlora dess identiteten och särart. Det är fortfarande ett tävlingsinriktad multiplayerspel där målet är att slå ut motståndarna från spelplanen med hjälp av offensiva magier. Tänk herren-på-täppan med eldbollar, ninjaflips och änterhakar. Det är hektiskt, actionfyllt och taktiskt – allt ett onlinespel behöver för att intressera Twitchtittare.
Spelet är lätt att plocka upp och lära sig, samtidigt som det går att ana ett djup lämpat för metaspel. De många egenskaperna som går att välja bland möjliggör flera spelstilar. Vill du spela aggressivt och vara i motståndarnas ansikten finns Charge. Taktiska spelare kanske fattar tycke för Wall som både kan låsa ut motståndare eller skydda medspelare. Martin, studions creative director, förklarade att varje egenskap kommer kunna utvecklas med tre olika perks, vilket verkligen kommer öppna upp för intressanta spelstilar.
Efter några snabba matcher insåg jag att RUiN har potentialen att erbjuda multiplayerscenen något nytt och fräscht, något snabbt och intensivt. Framförallt är det roligt! Tillfredsställelsen att knuffa ut en motståndare med en välriktad tackling och sedan se deras hälsomätare tömmas är svårslagen. Du bör pröva själv på mässan. Eller anmäla dig för betan här.
RUiN är planerat till första kvartalet 2016 på PC.