Härom veckan landade en färsk rapport om radikalisering och utsatthet på spelplattformar. Rapporten är ett samarbete mellan Sverok och Center mot våldsbejakande extremism och består av 800 enkätsvar och intervjuer av spelare mellan 12 och 20 år.
Rapporten är en del i kartläggningen av ungas upplevelser online och målar upp en bild som i stort mått motsvarar fördomar: trakasserier, påhopp och hatiska uttryck som får många att välja bort antingen vissa typer av spel, eller hobbyn som helhet.
Iögonfallande är den höga andel spelare som delger att de hört eller sett nedvärderande/toxiska kommentarer om transpersoner (72 %) eller homo- och bisexuella (25 %) – men också att 1 av 10 blivit utsatta för rekryteringsförsök av antidemokratiska grupper.
Rapporten finns att läsa på Sveroks hemsida och är på 49 sidor uppdelade i tre delar. Det är en god kvällslektyr för såväl brydda föräldrar som medspelare (och medlöpare, för den delen).