Shoot’em up fast man skjuter inte
Digital Kingdoms nya spel Swordship frågar sig: hur skulle ett shoot’em up se ut om man tog bort skjutandet? Svaret blir ett intensivt duck-spel där positionering är allt. Medans du rusar genom ett postapokalyptiskt översvämmat jorden, måste du slingra dig genom fiender och lura dem att förstöra varandra med smarta manövrar.
Swordship utspelar sig i en värld där konsekvenserna av den globala uppvärmningen har tvingat majoriteten av mänskligheten att ta skydd i tre stycken gigantiska städer under vattenytan. De som blir utkastade från städerna klarar sig med nöd och näppe på de ökenbrända återstoderna av jorden som finns kvar. Samtidigt, så utbyter megastäderna miljontals varulastade containrar med varandra dagligen. Du spelar som en av många invånare som är redo att stjäla en av dessa dyrbara containrar för att leverera livsviktiga förnödenheter till de utkastade.
Swordship har hisnande fart
För att göra det har du en supersnabb båt, fast utan sina vanliga tunga och kraftfulla vapen. Perfekt för en smugglare som försöker skicka sina stulna gods från en plats till en annan så fort som möjligt. Men den båten gör dig också utsatt för attack. Det är därför som bara de skickligaste av piloter överlever. Använd din hisnande fart, vänd fiendens attacker mot dem själva och bemästra de olika väderlekarna som ges av processuellt genererade nivåer för att överleva.
Spelare kan välja från flera olika Swordship varianter som alla kommer med sin egna aktiva power. Det ger möjlighet till att experimentera med olika spelstilar för att besegra spelets utmanande nivåer. Spelare kan också piffa till sin spelstil genom att spendera sina plundrade gods på passiva uppgraderingar som kan samlas under en spelomgång för att boosta dina skepps förmågor och de dem en bättre chans att klara sig igenom spelet helna och hållna.
”Vi har blivit så glada av den positiva respons som Swordship har haft sen vi först offentliggjorde det förra året,” sa speldesignern Sandro Dall’Aglio. ”Folk verkade verkligen ha lagt märke till den spännande gameplay potential som vårt unika ’dodge’em up’ ger redan från början! Jag kan inte vänta tills alla äntligen kan spela spelet när det kommer ut nu i September.”