The Triple-i Initiative 2024 – en sammanfattning

Det är inte en fråga om stammande, utan om vad jag förutspår kan bli en ny term för fläskigt ambitiösa indiespel. Den 10 april klockan 19.00 gick nämligen en ny typ av digital presentation av stapeln: The triple-i initiative. I 45 minuter bombaderades vi av det mesta och bästa indiescenen har att erbjuda för en tid framöver.

Självklart är det mycket prat för hajptrumman; presentationen började med den nu nästan meme-tastiska floskeln ”Världspremiär”. Men det går att svälja för lite kvalitetstid, eller hur? Indiescenen är trots allt där många av industrins riktiga innovationer sker. Det är samtidigt där vi finner en stor del av det arv gamla spelmekaniker och designval lämnat efter sig. Exemplen är talrika för bådadera. Se bara vad vi har att se fram emot här.

Early Access

En stor del av spelen i dag låter dig spela dem väldigt tidigt, i form av Early Access. Det gäller extra ofta på PC, och indiescenen är inte annorlunda från AAA-scenen här. Oavsett vad man tycker om tilltaget (själv är jag blandad) finns massor att hämta under den närmsta tiden även bland iii-spel.

Laysara Summit Kingdom (ute nu)

Denna titel är ute och tillgänglig som Early Access redan nu, i samband med presentationen. Bygg ditt kungarike bland molnen på höga bergstoppar och visa naturkrafterna vem som bestämmer. Laysara Summit Kingdom är lika vackert som det är nischat. Ett fall av en enkel designidé som fått löpa fritt och nu är på väg hela linan ut.

The Rogue Prince of Persia (14 maj)

Knappt har min Switch hunnit repa sig från The Lost Crown innan det är dags för parkourprincen från Persien att knåda jobbiga ondingars ansikten igen. Den här gången ser det ut som ett rogue-spel, vilket innebär att jag nöjer mig vid sidlinjen. Det går dock inte att förneka att den grafiska profilen är störtskön. Gott att se att The Rogue Prince of Persia har återtagit celshading till spelserien.

Norland (16 maj)

Redan två dagar senare kommer överlevnadsstrategispelet Norland ut. Här finns en slumpaspekt i de berättelser spelet kan spotta ur sig, men upplägget förblir enkelt: bygg, hushåll med resurser, slåss och överlev så gott det går. Inte min genre, men sött är det allt.

33 Immortals (24 maj [beta])

33 Immortals är ett samarbetsspel ut hacka-slå-grenen av actionspel. Dess främsta gimmick är så klart att du spelar tillsammans med 32 andra spelare. Titeln är än så länge bara bekräftad för Epic Game Store samt Microsofts fronter (Xbox, Game Pass, MS store). Den 24 maj påbörjas en stängd betatest du kan anmäla dig till här, varefter det kommer som Early Access vid ett senare tillfälle.

Hyper Light Breaker (sommar 24)

Nu börjar vi nå diffusa släppdatum, men någon gång under sommaren så får vi spela Hyper Light Breaker i Early Access. Som en spirituell uppföljare till det rejält stiliga Hyper Light Drifter är det inte svårt att se rötterna i spelmomenten, färgerna och grafiken i största allmänhet. Att spelet nu är i 3D och kommer ha stöd för samarbete är bara ett extra försäljningsargument. Föregångaren är för övrigt föredömligt billig just nu (6 euro på Steam).

Endzone 2 (sommar 2024)

Till sommaren är det även premiär för Endzone 2, en annan stadsbyggarsimulator. Här koloniserar du en postapokalyptisk, oförlåtande värld med begränsad odlingsbar mark till förfogande. Beskrivningen är densamme för första delen i spelet, som nyligen fyllde tre år. Vi får se vad utvecklarna lärt sig på den tiden.

Slay the Spire 2 (2025)

Slay the Spire II fick starta sändningen med en riktigt läcker trailer som nog kan få de flesta tvivlare att rikta uppmärksamheten åt dess håll. Roguelike och deckbuilding är dock inga designelement jag själv är ett fan av, men för spelare som gillar lite slump och kortspelsstrategi lär det här vara ett framgångsrecept. Föregångaren är hiskeligt väl mottagen och är dessutom rejält rabatterat under pågående rea (strax under 6 euro).

Dinolords (ingen tidsram)

På tal om koncept som drar in åhörare – lyssna på det här: Stadsbygge i medeltida miljöer, komplett med riddare, slott och dinosaurier. För vem vill inte kombinera svärd, sköld och katapulter med raptorer och den så fruktade tyrannosaurus?

Framtida släpp

Vi fick en hel drös med spel som antingen har release mycket snart, eller håller fast vid ett ospikat datum inom relativ korthet. Som oftast stod denna del för lejonparten av utbudet, men den har också enligt denne skribent de absolut vassaste titlarna.

Broken Roads (ute nu)

Broken Roads är en postapokalyps i Australiens lantligaste områden med ett nästan skrytsamt moraliskt system byggt kring humanism, nihilism, machiavellism samt utilitarism. Det är inte bara fina ord, utan hur du förhåller dig inom dessa områden kommer avsevärt att påverka både dig och ditt band överlevare. Spelet släpptes i princip i samband med presentationen och kostar cirka 30 euro.

Gestalt: Steam & Cinder (21 maj)

Den här skönheten minns jag från en Twitter-tråd med lovande, kommande metroidvania-spel. Det imponerande animationsjobbet, de bjärta färgerna och den där bepixlade looken – Gestalt vill så innerligt föra tankarna till Dawn of Sorrow och liknande Castlevania-spel. Inte mig emot! Allt från det visuella till det ljudmässiga retar verkligen aptiten efter ett nytt ”Search Action”-spel att sätta gaddarna i. Steampunk-miljön det hela utspelar sig i är bara en smakförstärkare jag tackar och tar emot.

Cataclismo (16 juli)

Realtidstrategi, tornförsvar och resurshantering i kamp mot allehanda otyg som inget hellre vill än att kalasa på mänsklighetens sista kvarlevor. Teamet bakom Cataclismo, Digital Sun, är kända för Moonlighter och Mageseeker: A League of Legends Story. Det är förvisso en helt annan genre än övrigt CV, men nog går här att hoppas på ett hattrick hittar.

What the Car (5 september)

Utvecklarna bakom What the Golf? Drar gasen i botten med en titel som nästan charmar som Brum själv. Det ser mer ut som en lekpark(eringsplats) där du råkar vara en bil än något annat – fyllt till brädden med kärleksfullt, icke-reduktionsförpliktigat kaos. Det finns dessutom en demo ute redan nu, så det är bara att tuta och köra. Så slipper du från mina bil(l)iga pappaskämt.

Rakugaki (sommaren)

Rakugaki är kort och gott klotter eller graffiti på japanska. En mycket passande titel för ett spel som verkar vilja ta Jet Grind Radio och låta det bära dystopins skrud, komplett med neonfärger och en berättelse om att ta ned företagsstormakter på jorden. Med färgburkar som kan användas som jetpacks.

Flintlock: The Siege of Dawn (kvartal 3 2024)

Flintlock: The Siege of Dawn presenterades med en liten snabbdykning med kompositören Eric Hillman. Videon visar massor av etniskt kodade instrument, vilka verkar passa väl in i en värld som blandar gudar och eldvapen i en mastig actionfest. Vilka gudar det handlar om vet vi inte riktigt ännu, men fram till releasen under kvartal tre hinner vi antagligen få massor av vidare detaljer. Bara slagsmålen ger Flinklock en plats på min radar; de verkar ha et rejält ”oomf”.

Mer gameplay!

Kill Knight (2024)

Stiligt, actiontungt spel i blodröda miljöer med kameran i isometriskt perspektiv. Det står ingenstans att Kill Knight har kopplingar till eller inspirationer bland Lovecraft-alstren, men visst låter trailern viss influens påskina. Låt oss bara hoppas att PlaySide Studios har den goda smaken att inte ge Cthulhu en hälsomätare.

Wizard of Legend 2 (2024)

Slumpgenererad action med en riktigt färgglad palett och stöd för fyra spelare i samarbete. Den grafiska profilen har trappats upp från originalets pixlade look till en celshadad fyrverkeriblandning som ger ett riktigt läckert intryck. Det är fortfarande utvecklarna på Dead Mage som sitter i förarstolen och de har utgivarna Humble Games i ryggen.

Streets of Rogue 2 (2024)

Är det någon genre som kan kännas överrepresenterad här kan det vara rogue, alltså spel där slumpelement är en nyckelfaktor. Streets of Rogue 2 kan vara det mest ambitiösa av dessa. Sandlåderollspel i en gigantisk slumpgenererad värld med stor frihet i hur du tar dig an dess lösning låter som en våt dröm för genrenördar. Att samarbetsläge dessutom finns att tillgå ger verkligen intrycket av ett spel med ofantligt mycket potential och innehåll.

Cat Quest III (2024)

För tredje gången är det dags att kontrollera en ursöt katt eller två mot nya horisonter och grimasvänliga ordvitsar. Den här gången är det pirattema och utspelar sig till stor del på sjön. Nåja, skeppskatter har man ju hört talas om. Och på tal om plural har även denna titel utlovat samarbetsläge, precis som sin senaste föregångare.

Mouse (2025)

Blanda Cuphead med en så kallad boomer shooter och du får MOUSE. Det handlar alltså om en komiskt våldsam, svartvit förstapersonsskjutare där du får muddra Svartepetter, Mortimer och Spökplumpen (eller deras motsvarigheter i varje fall) i ansiktet med kulsprutepistol och andra kul tillhyggen.

Never Alone 2 (inget datum)

För tio år sedan släpptes ett urmysigt och samtidigt undervisande spel om Kanadas urbefolkning, iñupiat. Det heter Never Alone (Kisima Ingitchuna), och var ett samarbete mellan E-Line Media och Cook Inlet Tribal Council (CITC). Nu får titeln snart en uppföljare i Never Alone 2 (vilken självbekräftande titel ändå). Inför uppföljaren har humble Games tagit på sig rollen som utgivare. Vi får se om det innebär ett större fokus på gameplay än på att lära sig om främmande folkslag.

UnderMine 2 (inget datum)

UnderMine 2 kan inte ens vara på om det kommer ut i år. Precis som flera titlar nämnda här har det en föregångare, en del 1, som är på rea. Och de ser verkligen identiska ut, på gott och ont. Det är action i en slumpgenererad värld där du ska gräva efter skatter och tillintetgöra allt som står mellan dig och dem medelst gruvliga verktyg.

Uppdateringar

Att spel inte längre är statiska affärer blir bara mer uppenbart hela tiden, när till och med uppdateringar, nedladdningspaket och dylikt får lika mycket medial uppmärksamhet som vissa nysläpp. Triple i-initative hade flera av dessa.

  • ”Minecraft-noir”-aktiga Shadows of Doubt fick nyss en uppdatering med namnet Sharpshooter Assassin. Samtidigt bekräftades ett konsolsläpp till Xbox Series X|S och PlayStation 5 innan årets slut.
  • Death Must Die går in i andra akten den 20 april.
  • Ravenswatch: Fall of Avalon, som för närvarande befinner sig i Early Access, kommer få en uppdatering den 22 april.
  • The Last Spell får sin DLC, Dwarves of Runenberg, den 22 april. Samtidigt släpps en gratis uppdatering med lite smått och gott.
  • V Rising har redan ett väldigt uppenbart vampyrtema i sin värld, så att det skulle få en crossover med självaste Castlevania är inget oerhört. Alucard, Simon och Maria syns i trailern, men resultatet kanske ger fler bekanta ansikten. Vi får se den 8 maj när paketet anländer. Ett kommande släpp till PlayStation 5 utannonserades också, någon gång innan årets slut.
  • Old World får sin femte DLC, Behind the Throne, den 28 maj.
  • Tchía släpps till Nintendo Switch den 27 juni. Det släpptes på PC (Steam) den 21 mars i år.
  • My Time at Sandrock blir Our Time at Sandrock via en uppdatering som anländer i sommar. Denna ger multiplayer över samtliga plattformar.
  • Vampire Survivors kommer till PlayStation 4 och 5 någon gång i sommar, men innan dess får vi DLC i form av flera karaktärer från Contra. Denna dimper ner den 9 maj.
  • Let’s School får en konsolport till Nintendo Switch, PlayStation 4–5 samt Xbox One/Series X|S någon gång under sommaren 2024.
  • Brotato får en DLC, Abyssal Terrors, plus en uppdatering med soffsamarbete. De dimper båda ned någon gång i sommar.
  • Devotion är en ny uppdatering till Risk of Rain 2 som kommer att ge nya artefakter och en skin. Det är ju inte den utlovade DLC:n Seekers of the Storm riktigt, men den som väntar på något gott kan säkert hålla till godo. Devotion kommer inom kort.
  • Darkest Dungeon 2 får en uppdatering med ett nytt spelläge: Kingdoms. Uppdateringen är gratis och anländer någon gång under året.
  • Dyson Sphere Program får en uppdatering så småningom med fler sätt att slåss. Förhoppningsvis följer musiken med som ackompanjerade trailern. Electro swing är ♥.
  • Den största nyheten är väl ändå att absolut-inte-Pokémon, Palworld, blir ännu mer inte-pokémon genom en kommande uppdatering. Det är fråga om en arena, eller ett stadium, om du så vill. Det är spelare-mot-spelare som gäller och än så länge lag mot lag mellan som mest två spelare. Det är dock inte mycket att gå på en liten teaser. Vi lär få veta mer inom kort.

En sändningstid på 45 minuter ger rätt mycket nytt och fräscht. Vi får se om detta är något som håller i sig, eller om vi kanske börjar närma oss kulmen av hur många presentationslivesändningar vi har uppmärksamhetsbandbredd till.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.