Vad vi vill se mer och mindre av i Destiny 2

Två hårdnackade destinyveteraner diskuterar Destiny 2, långt innan hajpen ens börjat.

Sedan Destiny släpptes i September för två år sedan har två tydliga läger fötts. Dels har vi de miljontals spelare som lagt okristligt många timmar på Destiny och fortfarande spelar det, dels har vi minst lika många som har suttit och beklagat sig över hur dåligt spelet är. Många gånger sitter spelarna i båda läger, vilket har gett Destiny det passande smeknamnet ”Spelet alla hatar men inte kan sluta spela”. Det är väldigt delade åsikter kring Destiny och Bungies storskaliga ambitioner för spelet har behövt ge vika för verkligheten och diverse motgångar som drabbat det. Detta har såklart resulterat i ett par besvikelser hos spelarna, men Bungie har gjort sitt bästa för att rätta till det.

Nästa år planerar Bungie att släppa uppföljaren till vad som onekligen kan kallas en av de största titlarna på marknaden, men innan dess vill veteranerna på redaktionen dela med sig av några önskemål och synpunkter på vad vi vill se mer, respektive mindre av i nästa spel.

MMO-elementen

Destiny

De tre klasserna där den största skillnaden är specialare och utseende.

Nakadai:
Vad gäller de spelbara karaktärerna skulle jag jättegärna se fler klasser och raser, samt möjligheter att ha fler än bara tre karaktärer. Det bidrar till en mer personlig karaktär när du är klar med byggandet. Sen vore det riktigt fint om de faktiskt gjorde karaktärerna lite olika också, inte bara med utseende och superspecialare. Jag hade hoppats på att Titanen skulle ha mer hälsa, vara en tank som kunde ta stryk. Jag trodde att Huntern skulle vara en DPS – snabb, bräcklig, men med rejäl damage output. Warlocken vet jag inte, jag har inte tänkt så mycket på detaljerna, men att få olika klasser som faktiskt ÄR olika vore lite fräsigt. Om de vill vara ett MMO med serien måste de våga ta det från skissbordet och gå hela vägen. Jag ser så otroligt många saker som känns som halvmesyrer i jämförelse med mer etablerade MMO:s. Destiny är mest en dröm om vad det skulle kunna vara. En blek fantasi av vad ett MMO är. Det är otroligt roligt, skitsnyggt och beroendeframkallande, men det finns mycket som Bungie ville göra, men struntade i. Eller helt enkelt misslyckades med. Jag hoppas att de har läst på inför Destiny 2 och bestämmer sig för vilken riktning de vill ta det.

Daniel:
Jag förstår vad du menar Nakadai, men jag tror inte att rollspelsklichéer skulle göra upplevelsen bättre. För det första tål Titans redan mest då de har den högsta armorstaten i spelet. Sedan tycker jag de är så pass distinkta att det verkligen blir olika spel beroende på vilken klass man spelar. När jag spelar min Hunter känns det som om jag är på droger, allt går så otroligt snabbt. Medan jag som Warlock är mer mångsidig och kan heala mig eller ressa. Däremot håller jag med dig att fler folkslag och klasser hade varit roligt. Tänk att få spela en från The Nine med tentakelansikten. Eller som en Fallen under Variks nya Kell. Sedan vill jag se subklasser som hanterar andra element – vatten, jord eller ljus. Möjligheterna är oändliga!

Skulle Destiny bli mer av ett MMO spelmekaniskt skulle det inte längre kunna vara en shooter och jag vill inte att Destiny 2 blir som Mass Effect eller The Division. Det Bungie kan göra för att tilltala MMO-spelarna är att göra världen större och öppnare. Alltså riktigt mycket större.

Storyn

Destiny

Rasputin, innan han blev nedklippt till en opersonlig, mumlande superdator.

Daniel:
Storyn i Destiny går att se på två sätt och båda sätten är lika riktiga beroende på hur man själv väljer att engagera sig. För de som bara bränner igenom spelet för att komma till end game är storyn pinsamt lätt. The Taken King gjorde saken lite bättre. Men det finns berättelser i Destiny som är så jäkla häftiga att det skulle kunna göras både filmer och böcker på det. Hur många känner till historien om Dredgen Yor? Eller vilka som är Eliksnii? Var the Hive något annat ursprungligen? Destiny har så många fantastiska berättelser som Bungie gömmer i en separat app – som om de skämdes för dem. Destiny 2 behöver använda sig av dem och göra dem till en del av spelupplevelsen.

Nakadai:
Precis som Daniel säger så finns det en fantastisk potential i den gömda story som vi hittar i Grimoirekorten. Det tragiska med storyn i Destiny är att Bungie aldrig blev nöjda med den, då den var för spretig och helt enkelt för dålig. De tyckte tydligen att bästa lösningen var att sparka den som skrev storyn och göra om allt från början. Efter att ha fattat ett lika dåligt som förhastat beslut tog de bort otroligt mycket som kunde ge mer liv till den värld man springer runt i. Vad jag vill se i Destiny 2 är ett Bungie som är mer konsekvent med utvecklingen av spelet och låter NPC:s och cutscenes få avsevärt större plats till förmån för storyn.

Karaktärerna

Destiny

Den onde, den gode, den fule?

Daniel:
När det gäller NPC:s hoppas jag att det fortsätter i den riktning som The Taken King tog. Genom att inkludera de många intressanta figurerna i tornet blev Destiny mer levande. Ända sedan The Dark Below har jag varit en stor fan av Eris Morn men jag är också engagerad i de andra karaktärerna som är del av min upplevelse. Jag vill ha mer sånt i Destiny 2.

Vad det gäller min egna karaktär önskar jag att de åter igen får en egen röst. I vanilla hade min guardian en egen röst och deltog i konversationer, men i The Taken King blev hon istället tyst. Nolan North som nu ger rösten åt Ghost kan knipa käft tycker jag.

Nakadai:
Det finns många intressanta karaktärer i Destiny. Många av dem kan du tyvärr bara läsa om i Grimoirekorten och det suger något helt fantastiskt. Taken King visade på en positiv förändring och Cayde-6, Eris Morn och alla andra framstående karaktärer i tornet fick vara med som narrativ för TKK-berättelsen. Att din karaktär plötsligt blir ”stum” känns lite trist, då mycket av en potentiell personlighet helt försvinner där. Du blir bara ytterligare en spelpjäs som ska skjuta på saker.

Mer spelrum för NPC:s i Destiny 2. Ge dem liv och låt dem vara med och berätta historien, skapa atmosfären och ge oss skäl att antingen älska eller hata dem. Och snälla Bungie, inte några skitnödiga klyschor bara för att fylla ut. Cayde-6 är ett praktexempel på hur ni ska göra. Gör det.

Raids, strikes, PvP

Destiny

Känslan av att äntligen klara av en raid för första gången är nästintill oslagbar. Vi vill ha mer av det.

Daniel:
Ge folket vad de vill ha – matchmaking för raider och custom crucible-matcher, sedan kommer alla vara nöjda. Och det här är inget som kommer förstöra raidupplevelser eller göra den allmänna crucible glesbefolkat. Det kommer fortfarande finnas de som bara vill hoppa in och köra en eller två snabba matcher, det kommer fortfarande finnas pvp-event för alla och de kommer fortfarande finnas klaner som föredrar att spela tillsammans. Men ge alla andra en möjlighet att raida när klanen är upptagen, eller för pvp-entusiaster att hålla i egna turneringar.

Sedan måste det finnas event för pve. Nu har de flesta event vi sett handlat om pvp – Iron Banner, Crimson Days, SRL. Vi spelare behöver något liknande för pve, ungefär som Queen’s Wrath från year one. Om Destiny skulle varva pve-event med pvp-event av olika slag skulle alla alltid ha något att göra. Istället för att tvinga sina spelare att skämma ut sig i pvp bara för en chans på ett 320 ghost.

Nakadai:
Större variation på strikes och för allt som är heligt, Bungie – låt alla strikes vara kvar! Tanken med att lägga till mer innehåll är att det ska bli MER innehåll, inte att ni ska byta ut gamla strikes mot de nyligen tillagda. Det är en av de absolut sämsta sakerna med Destiny – Den inkonsekventa förändringen som följt varje DLC eller expansion. När man är maxlevel vore det kul om man kunde gå tillbaka till gamla raids via upplåsbara svårighetsgrader, beroende på level. Vault of Glass var den bäst designade och mest atmosfäriska raiden i hela spelet, men den är utdaterad så snart du börjar levla över 30, vilket är synd.

Kortfattat: Jag vill se att det innehåll som dyker upp i Destiny 2 får stanna efter diverse DLC:s och expansioner. Vi vill som sagt ha mer innehåll, inte byta ut det.

Loot och XP-systemet

Destiny

Minns ni när ni såg det här sist? Nej, inte jag heller.

Daniel:
Ett av många klagomål när Destiny släpptes var att det inte gick att byta och sälja loot till varandra. Även om det är ett vanligt, nästan obligatoriskt inslag i onlinerollspel, hade det förstört lyckoruset av att få det där speciella vapnet man alltid hoppas ska droppa. Visst är jag en av de som svurit mig hes i månader för att alla andra får Hawkmoon men inte jag och visst har jag flera gånger tänkt att det vore bra med ett auction house. Men sedan när jag väl har den i mina händer så vet jag att jag förtjänat den. Ett system för byteshandel hade tagit bort det emotionella värdet i min utrustning.

Det nuvarande systemet för light levels är i sig inget problem, utan snarare hur jäkla random det är i end game att få tag i gear som är max light. Det enda sättet idag att maxa sin karaktär är att göra raid challenges varje vecka och hoppas på att du får något användbart.

Nakadai:
Bungie har varit alldeles för generösa med exotiskt loot. Vissa spelare sitter tydligen som bortskämda snorungar och skriker efter mer saker som de ska få utan ansträngning och de är tillräckligt många för att Bungie skulle ge vika. Jag fixade en komplett samling exotiskt på nolltid och det dödade totalt den där härliga känslan av att ha fått sina exotiska saker. Många klagade på att looten var väldigt snål och det var den, jämfört med Diablo 3 och Borderlands-serien, men att slippa städa inventoryn hela tiden var riktigt skönt. Jag har inga problem med tokmycket loot, men då måste spelet vara designat för att kunna hantera det utan att det känns tradigt. I Destiny har du knappt plats med saker i inventoryn och det blir fullt på en gång. Lootmängden stämmer inte överrens med fickorna.

Destiny 2 får gärna bjuda på kvalitet över kvantitet. En mer korrekt kontext för exotiska vapen, för just nu är de lika exotiska och sällsynta som snabbnudlar på ICA. Vad gäller levelsystemet tror jag att de har lärt sig av Destiny och kommer göra det bättre och mer konsekvent den här gången. Bytet av lightlevels i samband med The Taken King var riktigt bra gjort av dem. Nu hoppas jag bara att de kan vara lika genomtänkta med det i uppföljaren.

Emotes och fashion

Destiny

Så mycket apsnygg gear – nu bortkastad och obrukbar…låt oss ta en tyst minut.

Daniel:
Like it or not men det här är framtiden för Destiny, speciellt om vi ska kräva nya aktiviteter och innehåll varje kvartal. Det som måste hända med Destiny 2 är att Bungie måste utöka möjligheterna att skräddarsy vår upplevelse. Föremål för tio spänn som gör våra karaktärer unika. Färger, effekter, animationer och rymdskepp. Jag spelar en Sunsinger Warlock, temat för min karaktär är guld och eld. Jag hade gärna betalat några kronor för att få min warlock att lämna brinnande fotavtryck, spawna ur aska likt en fenixfågel eller för möjligheten att färga mitt älsklingsvapen till guld.

Det är min övertygelse att shaders och emblems i Destiny 2 kommer köpas med riktiga pengar. Bungie behöver sälja så mycket krafs som möjligt för att kunna finansiera spelets post-release utveckling. Destinyfans är krävande, men också villiga att investera pengar i det.

Nakadai:
Vad Daniel sa – Mer möjligheter till skräddarsydda karaktärer. När de släppte emotes var jag eld och lågor, men när jag märkte att du bara kunde ha en åt gången blev jag lite besviken. Jag vill kunna använda dem i olika situationer, inte sitta och tålmodigt vänta på att få klämma in dem, som läsarna på 9gags ”I see what you did there”-klyscha. Om någon missar ett hopp och dör vill jag ge dem en slow clap på en gång. När någon får bra loot vill jag gratulera dem, när vi förlorar i Crucible eller Osiris vill jag gå ner på knä och tycka synd om mig själv. Att behöva planera och leka Nostradamus i hopp om att rätt emote är aktiverad fungerar inte.

Rustningarna man får behöver också ordnas till. Som det sett ut hittills har det varit väldigt styrt av utrustningens light level och alternativen har snarare varit en hägring, en illusion av valfrihet. Du kan inte välja det du tycker är snyggt, för då blir du sönderskjuten på en gång. I spel som Dark Souls och Bloodborne fungerar det bra då det är spel som har sin tyngd i gameplay och dina fördigheter som spelare. De kläder du hittar där gör marginella skillnader och det är inga problem alls att springa igenom spelet i bar över och byxorna du vaknar i, förutsatt att du är duktig nog. Så är det inte i Destiny.

Något som vore helt underbart vore en funktion motsvarande transmogrifieringen i Diablo 3. Med den kan du byta utseende på din utrustning, men behålla statsen. Hittar du en rustningsdel låses den automatiskt upp bland alternativen du kan välja på. På det viset löser du alla de problemen och din karaktär kan verkligen bli personlig. Jag gillar t.ex. de tidigare rustningarna man får till Warlocken mycket mer än de senare, då allt är långa kappor som snabbt känns tråkigt och enformigt. Titanens tidiga saker faller mig också mycket mer i smaken, med de mer strömlinjeformade dräkterna. Allt nytt känns klumpigt och alldeles för klonkigt i min smak och det är bara några få rustningsdelar som jag faktiskt tycker är snygga.

Daniel:
Destiny har typ redan transmogrifiering: infusion. Jag vägrar använda raidutrustningen, den är så jäkla ful. Vem i sitt rätta sinne springer runt iklädd skinn och ben från rymdzombies? Jag använder istället raidgearen för att förbättra annan, snyggare rustning, utan att för den delen bli sämre än mina klankompisar i zombiekläder. Fashion!

Däremot behöver Destiny 2 ha ett långsiktigt system där spelare kan förbättra gammal utrustning och hålla den i linje med ny gear. Min största sorg var när jag var tvungen att packa ner min Vault of Glass-rustning. Så himla snygg.

Långt till 2017

Det är fortfarande månader kvar tills vi i får höra ett officiellt uttalande om Destiny 2 och ännu längre tills vi spelar det i våra hem. Förmodligen börjar hajptåget under sommaren med en bombastisk trailer, men med tanke på Bungies dåliga kommunikation i vintras är osäkerheten hög.

Vad är dina tankar om Destiny 2?
Vad skulle du vilja se i uppföljaren?
Skriv gärna i kommentarsfältet och diskutera med oss!

0 Delningar
Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.