Den 22 februari landar ett kraftigt försenat The Witch Queen till Destiny 2. Medan förseningen blir den tredje expansionen i rad som bryter mot spelseriens traditionella september-releaser är det en försening som definitivt är värd väntan. Bungie har sedan uppbrottet med Activision fått en tydlig vision att följa. Genom åren har de förädlat Destiny 2 både i berättandet, systemen som underhåller oss och hur spelet fortskrider genom säsonger och expansioner. Och med utannonseringen av en trilogi av expansioner – som nu blivit fyra(!) – har fans en spännande resa framför sig!
Destiny 2: The Witch Queen ser ut att bli ett av spelseriens milstolpar som tar Destiny 2 till nya höjder. Och med milstolpar pratar jag naturligtvis om Forsaken och The Taken King, expansioner som alla destinyfans minns med stolthet. I den här artikeln ska vi artikulera de aspekter av expansionen som vi tror kommer kröna The Witch Queen som ett av de bästa expansionerna till Bungies looter shooter.
Savathûn – den mest intressanta motståndare vi mött
Fiender finns det gott om i Destiny, men Savathûn är i en helt egen liga. När Oryx 2015 invaderade vårt solsystem i Destiny: The Taken King lärde vi oss om de onda syskonen Oryx, Xivu Arath och Savathûn. Efter att vi dräpte Kung Oryx har viskningar om de andra syskonen förföljt oss i strider mot andra hot. De senaste åren har Savathûns närvaro blivit allt mer tydlig, och vi har flera gånger korsat hennes ondskefulla planer. Även Xivu Arath har gjort sitt inflytande tillkänna innanför och bortom våra gränser. I den nuvarande säsongen, Season of the Lost, har Savathûns alla plojer nått ett klimax då spelets hjältar planerar att dräpa henne.
Men som du kanske förstår kommer hon klara sig och bli ännu mäktigare på kuppen.
The Witch Queen blir hennes stund i rampljuset. Och till skillnad från Oryx spektakulära intåg och tryckande dominans har Savathûn krupit under huden på oss i flera år. Lögner, intriger och maskerade sanningar är hennes skrud och språk. I den övergripande berättelsen blir vi konstant pressade att undersöka de kosmiska krafterna Ljus och Mörker och deras betydelse i universum. Med tanke på att en ondskefull varelse som Savathûn tagit Ljusets krafter ifrågasätter allt vi tror oss veta om spelets fundamentala regler. Vilka sanningar kommer vi avtäcka i vår drabbning med denna fruktade drottning? Vi är säkra på att det kommer leda till en och annan identitetskris bland spelare!
Men Savathûns inblandning i storyn är inte det enda som gör berättelsen i The Witch Queen spännande. Hon har som sagt en lång historia i Destiny och har spelat en avgörande roll i bakgrunden av större händelser. Vi har läst om henne i noveller Bungie publicerat mellan säsonger och vi har försökt tolka hennes planer genom lore-kort. Fast inget kunde förbereda oss för att nu stå inför henne i Season of the Lost. Avslöjandet (att hon låtsats vara Osiris hela 2021) fick oss att inse hur fruktansvärt listig hon är! Vältalig och intelligent. Manipulativ och charmig. Hon är en av Bungies mest välskrivna och gestaltade motståndare någonsin!
Och snart ska vi storma hennes fästning.
En värdig tron för drottningen
Hand i hand med en suverän motståndare är miljön de huserar i. Calus hade the Leviathan, Oryx sin Dreadnaught och Eramis lät bygga en stad på Europas frusna ödemarker. En mäktig motståndare som Savathûn måste överträffa samtliga. Och det tror vi hon gör med råge! Hon sitter nämligen på en hel värld, en separat dimension, skapad i hennes avbild. Hennes tronvärld. Alla som kan lite destinyhistoria vet att mäktiga varelser kan karva ut en egen verklighet, så kallade tronvärldar. Just Savathûns tronvärld speglar hennes sinne och miljöerna där avslöjar troligtvis hennes förflutna och hennes planer för framtiden. Om vi kan skära bort lögnerna menade att lura oss finns där nog mycket att lära sig.
De allra bästa miljöerna i Destiny har varit de som huserar hemligheter. Mysterier och pussel för spelare att lista ut mellan drabbningar. Dolda uppdrag och gömda berättelser. Oryx Dreadnaught, var den första (bortsett från Vault of Glass) som verkligen väckte spelares nyfikenhet. Rymdfästningen var fullkomligt proppfull med små och stora hemligheter som engagerade spelare. Det kunde vara genvägar, hemliga kistor, osynliga plattformar och små samlarföremål. Efter det kom Dreaming City i expansionen Forsaken. Vi kan inte ha varit de enda spelarna som efter ett episkt cowboy-äventyr klivev in i Dreaming City och insåg att ett helt nytt äventyr väntade.
Utan att låta förhoppningarna bli orimliga, finns det starka skäl att förvänta sig att Savathûns tronvärld kommer vara ännu en sådan kvalitativ miljö. Dels har vi det faktum att det är en tronvärld konstruerad genom hennes list och lögner. Dels har tronvärlden flera varierade miljöer, så som träsk, grottor, fästningar, borggårdar och trädgårdar som har potentialen att bjuda på olika typer av utmaningar. Dessutom har vi vittnat om funktioner spelare kan använda för att finna dolda ting.
Bungie fläktat elden genom att själva säga att Savathûns hem ruvar på svaren vi sökt i flera år. Från toppen av det gnistrande palatset till rötterna nere i träsket ligger hennes hemligheter gömda. Vi får söka sanningen och komma till insikt att mysterierna här är sprungna ur både mörker och ljus. Förhoppningsvis har Bungie bakat in alla hemligheter på ett meningsfullt sätt, så att engagemanget slår gnistor hos spelare.
Nytt motstånd – nya utmaningar
Det är inte bara Savathûn som tämjt Ljusets krafter till henne, hon har även välsignat sina anhängare med dess parakausala egenskaper. Denna nya art av Hive drabbar vi samman med när vi angriper hennes värld och vi kan bara hoppas att de erbjuder oss en värdig utmaning.
Spelmekaniskt kommer dessa troligtvis fungera som bossar och minibossar under uppdrag och aktiviteter. Men frågan är hur starka de egentligen är? Kommer deras superattacker att slå ut oss direkt? Vilka strategier och verktyg blir vi tvungna att anta för att överkomma dem? Och kommer de att spilla in i övriga destinationer i Destiny 2? Vi får nog begränsa våra förhoppningar då de troligtvis blir lika återhållsamma som mardrömmarna på månen.
Crafting – bygg den bästa versionen av ett vapen
Kanske den största nyheten i Destiny 2 sedan cross play. Som erfaren veteran i spelet kan jag säga att det här är något som fundamentalt kommer att förändra synen på loot. Där vi tidigare nött samma aktiviteter om och om igen i hopp om att kanske möjligtvis förhoppningsvis få den perfekta versionen av ett vapen kommer vi istället kunna investera i att konstruera den. Vi känner fortfarande inte till de specifika detaljerna kring hur systemet kommer fungera, men jag är övertygad om att det inte kommer göra resten av belöningssystemen meningslösa.
Troligtvis kommer det kräva en väsentlig investering att bygga ett top tier-vapen. Och troligtvis blir den förbättrad genom användning. Kanske till och med vanlig loot spelar en viktig roll i konstruktionen av ett specifikt vapen. En sak är dock säker: att crafting ger spelarna kontroll över sina belöningar. Det kommer blåsa nytt liv i engagemanget hos fans och skapar ett alternativ till de vanliga belöningssystemen. Låt oss bara hoppas att Bungie inte är orimligt restriktiva.
Vad vi med säkerhet känner till är att systemet från början inte kommer att innehålla särskilt många vapen-grupper. Bungie har sagt att expansionens tema-vapen kommer gå att bygga, samt glaven och vapnen från raiden. Men det är deras avsikt att med tiden introducera fler grupper av vapen. Troligtvis blir Seventh Seraph-gruppen tillgänglig efter release, men det är våra förhoppningar att Black Armory- och Season of Dawn-arsenalen kommer förr snarare än senare!
Om vi tillåts spekulera verkar det som att teknologin att bygga vapen kommer från mörkrets sändebud, Pyramiderna. Vi har sett i trailers hur spelare eskorterar en last vars formspråk påminner om den vi sett i pyramiderna. De mörkare tonerna, skarpa konturerna och funktion över form. Kontroll. Men så länge vi får bra vapen tar vi gärna mörkrets parti!
Glaven – ett nytt verktyg i arsenalen
Som en introduktion till crafting får vi också utöka vår arsenal med ett helt nytt vapen: glaven. Ett närstridsvapen som tillskillnad från svärdet nyttjas ur förstapersonsperspektivet. Det är ett energivapen vars närstridsattacker inte konsumerar ammunition. Dessutom kan den skjuta projektiler och generera sköldar vilket troligtvis kommer förbränna ammo. Detta nya vapen rör sig i samma utrymme som svärd och fusion rifles, det vill säga i närstrid och på medium avstånd.
Hur glaven kommer passa in i metan är något vi som spelare kommer behöva utforska. Men det ser ut som att den kommer kunna strida framgångsrikt mot shotguns, fusion rifles, sidearms och submashine guns – beroende på hur mycket skada den gör och kan absorbera i pvp. Det effektiva avståndet på projektilerna kommer vara direkt avgörande i hur den kommer stå sig mot shotguns som dominerar närstridsutrymmet. Min magkänsla är att glaven, precis som pilbågen, kommer vara ett skicklighetsbaserat vapen eftersom dess användningar drastiskt skiljer sig från eldvapen.
Historiskt sett har nya vapen blivit introducerade i två av de absolut bästa expansionerna hittills: svärd i The Taken King och pilbågar i Forsaken. Så att The Witch Queen kommer lastat med glaven är ett vidskepligt tecken på att det kommer bli en suverän expansion. Om inte annat är det alltid kul med fler sätt att uttrycka sig i strid och glaven ser ut att bli ett riktigt häftigt vapen!
Förutsättningarna att bli den bästa
Det är väldigt svårt att peka på exakt vad som gör en expansion framgångsrik. Egentligen är det en svit av nya funktioner tillsammans med steg framåt i utvecklingen av spelet som driver framgång. Taken King räddade Destiny med ett mer fokuserat berättande, spännande miljöer, fler subklasser till spelarna, nya kartor och vapen och en lite mer städad ekonomi. Expansionen fulländade Destiny så som det var menat att vara innan vi ens visste hur vi ville ha spelet.
Forsaken räddade på liknande vis Destiny 2 från en långsam död av tråkiga DLC. Med mer av allt och en återgång till det fans ville att Destiny 2 skulle vara. Genom åren har Bungie sakta med säkert (med ett par snedsteg) börjat hitta till vad Destiny 2 är menat att vara. Därför är det svårt att säga vad The Witch Queen behöver vara för att lyfta spelet. Men som vi försöker argumentera här är skurken, interaktiva miljöer och berättelser, tillsammans med spelarkontroll väldigt viktiga aspekter för Destiny 2 just nu.
Under de senaste säsongerna har vi sett Bungie experimentera med olika funktioner som ger spelare kontroll över både sina belöningar och sätt att uttrycka sig. Vi har fått transmog. Vi har kunnat fokusera belöningsutbudet genom umbral engrams och jaga specifika exotiska vapen i underhållande uppdrag. Och berättelsen har haft fokuserade trådar och engagerande utvecklingar över tid. Därför är det kanske just mer av det som behövs. En stark story med den mest intressanta skurken någonsin, mer kontroll över belöningarna och mer sätt att styra över våra karaktärer.
Med Savathûn i huvudrollen och en story som pressar mot en obehaglig kosmisk sanning har expansionen potentialen att bli Destiny 2:s The Empire Strikes Back. Lägg ihop det med möjligheten att engagera sig i weapon crafting och nya sätt att skräddarsy sina egenskaper med ett omarbetat klassystem (void 3.0 nu följt av solar och arc 3.0 senare under året) och du har både blåst liv i spelet och lagt grunden för framtiden. Om destinationen dessutom är fylld med kuriosa och hemligheter som fyller ut de små tomrummen mellan aktiviteter så har vi en väldigt framgångsrik expansion på bordet.
Vi är beredda att påstå att det är den bästa hittills.