Sedan VR blev en grej har en myriad av utvecklare hoppat på det nya mediet. Med ett nytt sätt att uppleva och spela spel på har vi fått allt från kofotade titlar till väldigt välpassade spel. Att vara en del av VR-vågen gör att vi får mycket som inte gör sig bra i VR, men så kommer de där titlarna där det känns så naturligt och rätt.
VR of Tanks
Wargaming har gett oss ett gäng titlar med krigsbaserade semisimulatorer och med World of Tanks får vi en simulation som balanserar väldigt väl mellan upplevelse och gameplay. Spelets absolut starkaste kort är just gameplay. Det känns otroligt naturligt att manövrera pansarvagnen och det tar inte mer än några sekunder innan samtliga kommandon är på plats i hjärnan.
Du ser det från toppluckan, dvs pipan på pansarvagnen är fullt synlig. Du siktar genom att se dig omkring. Det är lite svajande, men känns ändå väldigt receptivt och bra. Förmodligen just för att tröskelvärdet i dina rörelser ger det en mycket mer strömlinjeformad upplevelse.
Med din högra kontroll kör du framåt genom att trycka in avtryckaren. Du skjuter med styrplattan. Titta på en tank, avfyra och presto! Metallskrot.
På din vänstra kontroll bromsar du med avtryckaren. För att göra skärpa svängar håller du in den samtidigt som du gasar. Vart du svänger avgör du genom att titta åt önskat håll.
Om du vill utforska omgivningarna utan att låta det påverka vart du åker kan du hålla in styrplattan på vänstra kontrollen. För att scouta omgivningarna och få mer precision när du ska plocka ut ditt motstånd kan du trycka på knappen ovanför surfplattan på vänstra kontrollen.
En potentiellt fantastisk upplevelse
Om Wargaming gör det här rätt kan det bli en grym upplevelse. Eftersom du sitter still i en tank är det här perfekt för gamingstolen hemma. Rörelserna känns naturliga i spelet och jag upplevde inget illamående av onaturliga rörelser. Och det är otroligt viktigt i ett VR-spel. World of Tanks VR gör det här på helt rätt sätt och det här är definitivt ett spel som VR – och spelet ifråga – kommer tjäna mest på.