Det är i sannning spännande tider inom E-sporten idag. Inte nog med att Riksidrottsförbundet har bett om mer tid för att definiera vad idrott är (förhoppningsvis kommer E-Sport officiellt räknas som en idrott efter 2019), E-sport växer mer och mer för varje dag och förankrar sig allt fastare i folks sinnen. Spelbolaget Unibet har nu sammanställt statistik som visar att e-sport omsätter mer pengar för varje år som passerar.
I Unibets statistik framgår tydligt att Sverige verkligen ligger i framkant och att tjejerna är på stark frammarsch. Inte nog med att våran egen Zainab ”zAAz” Turkie ligger som tionde bästa kvinna i världen (hon är då även bäst i Sverige) i Counter-Strike: Global Offensive. Vi har även som land legat i topp 5 sedan 2003 (med undantagen 2012 och 2013) när det kommer till Nationell Ranking per vinst.
Svenskaspelare ligger högt på topp 50-listor, där vi kan stoltsera med sex stycken tjejer på listan över kvinnliga toppspelare i världen. Vi har även tre herrar på listan över mest lönsamma spelare. Det är redigt bra siffror som visar att Sverige som e-sportnation kan mäta sig med de största. De spel där svenskarna briljerar lite extra i är Counter-Strike (vanliga och Global Offensive), Quake III Arena (jag är lite extra glad över den) och Dota 2. Herrarna visar sig duktigast i det mer strategiska spelet Dota 2 medan damerna är extra bra på spel som kräver snabba reflexer och möjligen också snabbare beslutsförmåga. Bland de bästa 367 män respektive kvinnor i världen, så är Sverige perfekt jämställt med 29 spelare i båda köns riktning. Sverige har 40 män representerade på topp 500 listan och 29 kvinnor representerade på topp 367 listan.
Det är rolig läsning Unibet presenterar och framtiden för gamers tycks generellt är allt ljusare. Det satsas mer och mer på stora turneringar och den senaste ska ha haft fler tittare än många NBA-matcher. Det om något är en fingervisning att folk på riktigt är engagerade och tycker att det är spännande att se matcher spelas av proffs. Några av de största sportkanalerna börjar nu förstå marknaden och tävlar om att få rättigheterna till E-Sporten. Åskådarna detta året förväntas överstiga 385 miljoner. Det är jämförbart med antal manliga tittare från generation Y (i USA) som hellre kollar på E-Sport än ishockey eller basket. Som ett exempel har Paris Saint – German FC och FC Shalke 04 förvärvat etablerade League of Legends lag som tävlar i lukrativa turneringar.
Jag personligen kan inte vara mer nöjd över den hobby jag hållit på med sedan femårsåldern nu är den mest inkomstbringade genren inom nöjesindustrin (sett i ekonomisk omsättning.) Begreppet gamer är något som faller in i beskrivningen av allt fler människor, däribland folk som spelar på elitnivå.
E-Sporten har ökat explosionsartat sedan starten
Sedan starten 2013, har Counterstrike: Global Offensives prispengar nått nya höjder med en ökning av $1.21 miljoner till $17.27 miljoner, medan spelar basen är över fyra gånger så stor (1,000 till 4,349). CS:GO har erhållit tredje plats med $29,750,190 gällande totala prispott per spel, där League of Legends ligger före med $37,073,240 och Dota 2 med skyhöga $94,954,023.
Topp tio statistik om E-Sport
- Totala prispotten: Detta året beräknas den totala prispotten att överstiga $150 miljoner. Det är 100 gånger mer än det var för 15 år sedan (2003).
- Antalet tittare: beräknas att uppnå 589 miljoner år 2020 (268 frekventa tittare och 303 tillfälliga tittare).
- År 2013 till 2016 så fyrdubblades prispengarna från $21,387,480 till $93,354,161.
- Kina har vunnit mest prispengar $52.5 miljoner. USA ligger på andra plats med $47.9 miljoner.
- Sverige har toppat listorna med sina 54 E-Sport proffs per en miljon invånare, sedan 2013. Det är jämförbart med USA som har 9 proffs per en miljon invånare.
- Evil Geniuses är det mest framgångsrika laget någonsin inom E-Sportens historik. Laget har intjänat totalt $15.43 miljoner under 632 turneringar.
- UNiVeRsE som tillhör Evil Geniuses är spelaren som har intjänat mest pengar, $2,720,624 under fem år.
- Förra året hölls 3874 turneringar inom alla E-Sports grenar. Antalet proffs tredubblades från 2012 (4,246) till 2016 (13,555).
- Den vanligaste åldern inom sporten är 20 år. Högsta genomsnittliga inkomsten tjänar man när man är 25 ($24,385).
- Starcraft II har hållit i flest turneringar (4,057) sedan starten år 2000.