Fall Damage är en ny svensk spelstudio och har sitt säte i Stockholm. Spelen de vill utveckla kommer inte vara bundet till en genre, utan bestämmas av utvecklarna själva. Målet är att göra vackra och underhållande spel till konsumenterna. Drömmen om en oberoende spelutvecklarstudio har funnits länge hos grundarna. En plats där veteraner och unga kreatörer och kodare växer och utvecklar företaget och spel tillsammans.
Vi vill att alla på studion ska vara involverade i de spel vi skapar, det är först då vi får möjlighet att få in all vår passion i spelet. Det är upplevelsen spelet förmedlar som är viktigast för oss, inte vilken hårdvara, plattform eller ny het teknik som avgör, säger Markus Nyström, Creative Director på Fall Damage.
Markus Nyström var med och grundade DICE redan 1992. Tillsammans med de tre övriga grundarna Anders Gyllenberg, Mikael Kalms och Dan Vaderlind finns en både bred och lång erfarenhet av storproduktioner för bland annat Battlefield och Star Wars Battlefront.
Under många år har vi arbetat med stora produktioner i enorma team. Vi fann att vi alla längtade efter att göra något eget. Fall Damage är vår möjlighet att bygga något från grunden, säger Anders Gyllenberg, CEO på Fall Damage.
Med sig på resan har de även Maria Tjärnlund, Fall Damages styrelseordförande och veteran inom svensk spelindustri, bland annat som CEO för branschorganisationen Dataspelsbranschen.
Bolagets enskilt största minoritetsägare är Goodbye Kansas Game Invest, dotterbolag för Goodbye Kansas Entertainment med CEO Peter Levin i spetsen.
Goodbye Kansas Game Invest söker ständigt efter nya samarbetspartners och Fall Damage är utan tvekan en av de mest spännande uppstickarna på den svenska spelmarknaden, säger Peter Levin.
Fall Damage kommer att ha sitt säte i Stockholm och består initialt av sju personer, men planerar att dubbla antalet medarbetare under 2017. Visionen
Inga spel är för tillfället utannonserade.