Förhandstitt av The Elder Scrolls Online: Morrowind

Remakes och HD-uppdateringar i all ära, men att återvända till Morrowind helt uppbyggt från grunden är riktigt mysigt. Det här är nostalgi!

Morrowind var det första Elder Scrolls-spelet jag kom i kontakt med. På min skruttiga pentiumdator mamma köpt åt mig på Siba, tog jag mina första steg ut i världen Tamriel. Öriket Vvardenfell som Morrowind utspelar sig på var skoningslös och mystisk. Hälften av gångerna gick jag vilse i den enorma världen. Andra gånger mötte jag min död mot en Daedra eller dwemerkonstruktion. Ett helt sommarlov spenderades framför skärmen, min portal till Morrowind. Med tiden behärskade jag spelets intrikata system och kunde ta mig djupt in i vulkanen Red Mountain. Fantasin och inlevelsen var total.

Vvardenfell har en mycket varierad natur och är som Tamriels egna Nya Zeeland.

The Elder Scrolls Online: Morrowind är ett expansionspaket till The Elder Scrolls Online och släpps till PC, Mac, Playstation 4 och Xbox One den 6 juni.

När jag loggar in i The Elder Scrolls Online (ESO) för första gången på månader möts jag av Vivecs magnifika stad – som är under konstruktion. Månskärvan hänger över den framtida metropolen som ett bevis på halvguden Vivecs helgedomliga krafter – och som ett överhängande hot. Bekanta stråkar väcker gamla minnen till liv och när en kör av tribunala munkar börjar sjunga reser sig vartenda hår på min kropp i välbehag.

Jag känner mig som hemma. Som om jag varit borta på en lång resa och äntligen kommit tillbaka.

Efter en kort introduktion, där jag får lära mig spelets grunder, står jag återigen framför migrations- och skatteverket i Seyda Neen. Jag går igenom samma korridorer under min inskrivning till landet. För varje steg jag tar växer nostalgin. Den lilla hamnstaden är minutiöst återskapad i ESO, utan att inskränka på speluniversumets säregna logik (ESO utspelar sig flera hundra år före The Elder Scrolls III: Morrowind). Men nickningarna till originalspelet slutar inte där. Överallt finns små och stora ledtrådar till det framtida Morrowind.

Att återvända till Seyda Need efter 15 år är som att komma hem.

Ett av expansionens tidiga uppdrag skickar mig till Andrano Ancestral Tomb för att hjälpa Llevule Andrano att samtala med sina döda förfäder. Fans kommer känna igen platsen som ett av de tidigaste uppdragen i Morrowind, där vi skulle hämta just Llevules kranium från gravkammaren. Kopplingar som denna skapar ett sammanhang i spelvärlden som sträcker sig över generationer på ett otroligt snyggt sätt. Gamla fans som jag kommer älska att hitta länkarna mellan spelen.

Existerande ESO-spelare får en helt ny kontinent att sänka tänderna i, med nya dungeons, en ny trial och massor med häftiga föremål. Nykomlingar får istället utforska ett främmande landskap och upptäcka Vvardenfells hemligheter genom en spännande berättelse.

En björntjänst

Utvecklaren Zenimax introducerar en ny spelbar klass i samband med expansionen: the Warden. Hen är en druid med starka kopplingar till naturen och kan kalla på mäktiga djur i strid. The Warden är en hybridklass som har tillgång till både skyddsegenskaper med Winters Embrace speccen, vilket gör hen till en stark tank, och helande magier i Green Balance speccen. Animal Companions är klassens överlevnadsinriktning med fokus på damage over time- och area of effect-attacker. För att inte tala om krigsbjörnen de kan tillkalla. Många av the Wardens skills går att modifiera från magicka till stamina, vilket öppnar upp för fler stamina-builds med vapentalanger.

För en detaljerad lista av the Wardens egenskaper, se den officiella presentationen här.

The Warden är en rolig klass att spela som har potential, utan att direkt kännas OP. Healer speccen känns särskilt fräsch jämfört med de välbekanta Templar och healing staff. Effekterna från Wardens egenskaper är dessutom fina. Jag är särskilt förtjust i Healing Seed, som skapar ett fält av små blommor.

Hemlängtan

Av vad jag hittills spelat lämnar The Elder Scrolls Online: Morrowind ett sug efter mer. Det är för tidigt att avgöra hur pass bra storyn är och hur expansionens kvalitet håller i längden. Men de inledande intrycken är starka (dock grundade i nostalgi). Här är en tvättäkta expansion i onlinerollspelens klassiska form – mer av allt. Morrowind har ett nytt pvp-läge, ny trials för alla i slutspelet, nya hus och möbler för heminredare och berättelser för äventyrare.

Expansionen släpps i flera utgåvor, läs vår övergripande artikel och se vilken utgåva som passar dig bäst.

The Elder Scrolls Online: Morrowind släpps den 6 juni till PC, Mac, Playstation 4 och Xbox One.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.