Hundra Dagar Master System #93: R.C. Grand Prix

NES fick R.C. Pro-Am; Master System fick R.C. Grand Prix. Med tanke på att det förstnämnda utvecklades av inga mindre än Rare är det naivt att hoppas på att de tävlar i samma liga. Imagineering satt dock på en kompetens som inte ska avfärdas så snabbt, med flera Atari-releaser och ett par släpp på Commodore 64.

R.C. Grand Prix släpptes i alla större regioner utom Japan: Europa, Australien, Nord- samt Sydamerika, i den ordningen. Det portades även till Game Gear för Nordamerikas räkning 1992. Master System-versionen är ett av få spel som har stöd för fyra spelare – dock inte samtidigt (tyvärr!). Två kan dock tävla samtidigt mot varandra i Drag Race-bonusspelet.

Jag har faktiskt lite svårt att jämföra R.C. Grand Prix med exempelvis ovan nämnda NES-titel. Det var helt enkelt för länge sedan jag spelade denne. Jag har däremot nött min beskärda del racingspel på framför allt Game Boy, där många hade samma stuk (inte minst Rare-signerade Mickey’s Racing Adventure). Jag kan oavsett avsluta min premiärsession med R.C. Grand Prix idel leende från öra till öra.

R.C. Grand Prix: bildkollage
Jag älskar att all mänsklig rekvisita är digitaliserade bilder av riktiga människor!
Bildkälla: SMSPower.

Det här spelet är egentligen rätt kort, bara tio banor, och du tävlar mot tre datorstyrda bilar i varje race. Allt eftersom du uppgraderar dina delar i affären kommer du dock att inse att du mer och mer tävlar mot klockan, som efter ett tag kräver vissa uppgraderingar för att du ens ska kunna klara av tiden. Jag gick bet på det här två gånger och fick då börja om från början. Det bekommer mig dock inte det minsta, eftersom spelet är så pass kort och racen så intensiva och roliga att memorera – såpass att jag inte har något emot avsaknaden av musik i dem.

Och på tal om musik: Den enda låt som finns i R.C. Grand Prix är en riktig banger (den har varit på i bakgrunden sedan jag började skriva den här texten)! Den spelas alltså bara på titelskärmen och i slutet, och är signerad Scott Marshall, som också står för programmering och design. Jag har bara lovord om denne herre och kommer absolut kika närmre på de 16 andra titlar han varit involverad i (varav ett par, passande nog, på Game Boy Color).

PAL-hastigheten låter mycket mer korrekt, och den kullen dör jag på.

R.C. Grand Prix är skitskoj och en varm rekommendation. Orkar jag någonsin göra en topplista så förtjänar det en rätt hög placering.

0 Delningar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Written by
En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.