Intervju med utvecklarna bakom Cyberpunk 2077

I juni klev Keanu Reeves ut på scen på E3-mässan i Los Angeles och rev ner stora applåder när han avslöjade releasedatumet för Cyberpunk 2077. Samtidigt stod det klart att han skulle gestalta karaktären Johnny Silverhand i spelet. Johnny kommer att fungera som huvudkaraktären V:s mentor och guide genom Night City.
Vi fick en pratstund med senior concept artist Marthe Jonkers på CD Projekt Red.

Vi på Varvat fick under Gamescom möjligheten att tala en stund med senior concept artist Marthe Jonkers hos utvecklaren CD Projekt Red och vår första fråga var näst intill självskriven:

Varför Keanu Reeves?

Vi ville hitta någon som kunde spela Johnny Silversand, en kille som står upp för sin övertygelse. När vi letade efter någon som kunde gestalta Jonny kändes Keanu som ett självklart val. Han har spelat många liknande roller, som John Wick och Neo från Matrix. Både vi och Keanu tyckte det var en perfekt roll för honom.

Keanu har hjälpt oss med dialogen under produktionen och han har verkligen givit liv åt karaktären.

Var det viktigt för Keanu Reeves att bli igenkänd i spelet?

Nej, det tror jag inte, men han passar i rollen och jag tror det betyder mycket för fansen att de  känner igen honom. När Keanu klev upp på scenen under E3 var publikens reaktion enorm och då visste vi att vi gjort rätt val.

Ni närmar er release. Är det stressigt just nu?

Vi är mitt i slutskedet av produktionen just nu, så det är ganska stressigt ja. Alla som har sett demot vet vilket grymt spel vi har på gång och vi är väldigt förväntansfulla.

I demot ni visade under Gamescom får vi se V som hacker. I hennes arsenal har hon då en nano-wire som kan användas för att hacka diverse enheter i spelet. Men den kan också användas som piska och göra stor skada på fienden. Är inte det lite op?  

Vi har försökt att skapa ett så fritt spel som möjligt i Cyberpunk 2077. Det är inte så att du bara kan välja en väg när du bygger upp din karaktär. Du kan kombinera många egenskaper och på så sätt skapa en V som kanske både är stark och grym på att hacka. Men faktum är att du kan ta dig igenom spelet helt utan att använda våld. Det är helt upp till spelaren att välja den väg som passar.

Keanu Reeves ger oss releasedatumet på årets E3-mässa.

Finns det någon maxnivå, eller kommer det att gå att låsa upp alla egenskaper i spelet?

Det kommer att vara ett väldigt komplext skill tree i Cyberpunk 2077. Jag vet inte exakt vad som kommer att vara maxnivå men jag vet att det finns otroligt många perks att välja bland.

Det kommer också att finnas ett street credibility-system som också ger poäng. Hög street credibility kan exempelvis ge tillgång till nya uppdrag. Allt beror på hur du agerar på gatorna. Till exempel ger coola kläder mer poäng och större respekt bland invånarna i Night City. På så sätt kan du också få tillgång till områden som annars är otillgängliga, så som trendiga butiker och liknande.

I demot såg vi att vissa dörrar bara gick att öppna av en karaktär som var väldigt stark. Finns det andra sätt att ta sig igenom dörrar i Cyberpunk 2077?

Självklart. Det kommer att finnas mängder av sätt att ta sig fram i Night City. Dörrar kan öppnas genom ren styrka, men också genom att hackas eller kanske genom att hitta en dold kontrollpanel. Starka vapen kan helt enkelt skjuta sönder dörrarna om det är den spelstilen du gillar.

Kommer alla områden i spelet vara tillgängliga för alla, oavsett hur du bygger upp din karaktär?

Night City är enormt, men alla områden kan besökas. Jag skulle dock inte rekommendera dig att besöka de farliga kvarteren tidigt i spelet då det troligen kommer att kosta dig livet. Vissa delar av staden kommer att kräva specifika egenskaper för att nås, men det finns alltid andra sätt att ta sig fram. Kanske genom en bakdörr eller via dolda passager.

Kommer vapnen i spelet kunna användas av alla eller kommer vissa vapen kräva vissa egenskaper hos spelaren?

Ja, vissa vapen är unika för olika inriktningar. Men de flesta skjutvapen kan användas av alla. Det finns tre olika typer av vapen i spelet som skall passa olika spelstilar. Cyberpunk 2077 är ingen shooter, men det finns mycket sådana inslag i spelet. Alla vapen har stats och de kan modifieras för att passa sättet du spelar.

Tech weapons kan göras extremt starka och kan användas för att skjuta genom barriärer.

Power weapons har en rejäl rekyl och kulor kan rikoschettera på väggar. På så sätt kan du med lite finess träffa fiender som gömmer sig.

Smart weapons siktar automatiskt och de kanske passar spelare som inte gillar skjutmomentet i spelet eller vill ha en lite lättare väg genom de farliga områdena.

Kommer det att finnas någon form av online-marknad för vapen och föremål som kan användas i spelet?

Nej, absolut inte. Cyberpunk 2077 är ett singleplayer-spel fullt ut. Vi kommer inte att lägga till den typen av funktioner alls. Inga loot-boxes eller liknande.

Allt vårt fokus ligger på att leverera en grym spelupplevelse för en spelare och det är också därför CD Projekt Red inte kan säga så mycket mer om ett eventuellt online-läge i spelet just nu.

Är det möjligt att automatisera den relativt komplexa hacking-mekaniken?

Ja då, du kan låsa upp den typen av egenskaper i Cyberpunk 2077. slipper du ta dig an alla minigames i spelet. Det kanske inte kommer att funka överallt, men det kan göra hackandet lättare. Men det beror helt på hur du valt att utnyttja dina egenskaper när du byggt din karaktär.

Om jag går all in på styrka och skjuta mig fram genom Night City, kommer jag att lyckas ändå?

Absolut. Du kan utveckla din karaktär precis som du vill. Det är också möjligt att skaffa kroppsmodifikationer som passar just din spelstil. Väljer du att vara en cyberninja så fixar du troligtvis implantat i benen för att kunna smyga bättre och hoppa högre. Det samma gäller styrka och många andra egenskaper. Alla sätt att spela kan vara framgångsrika beroende på hur du väljer att bygga upp din V.

Har det varit en utmaning att få det att kännas balanserat?

Ja, det har varit tufft, men teamet är väldigt bra på att skapa balans så att allt känns rättvist.

Vad fick ni för reaktioner efter demot på E3? Har ni gjort några förändringar efter den visningen baserat på synpunkter från allmänheten?

Det är en bra fråga. Vi har faktiskt bett om feedback från de som sett våra tidigare visningar och en del förändringar är gjorda. Till exempel har vi utökat valen när du skapar din karaktär. Nu kan du välja karaktärens bakgrund, röst och utseende i större mån än vi tänkte från början.

Men det är fortfarande möjligt att välja hur karaktären skall utvecklas i spelet när det gäller relationer med mera?

Det är helt upp till spelaren att välja hur V skall leva sitt liv. Dina val i spelet påverkar din relation till andra karaktärer. Vi har försökt att göra det så verkligt som möjligt och du kan ha one night stands i spelet såväl som riktiga relationer. Du kan agera med alla karaktärer i spelet, men du kan inte skapa relationer med alla.

Hur stort skulle du säga att Cyberpunk 2077 är?

Oj, det är nästan omöjligt att svara på, men det kommer att vara stort! Det finns så mycket att göra och det beror helt på hur du väljer att spela. Du kan lägga mycket tid bara på att utforska Night City och skall du upptäcka allt så har du väldigt mycket framför dig.

Får mina handlingar i spelet konsekvenser? Kan jag hamna i fängelse?

Visst kan du hamna i knipa, men kanske inte nödvändigtvis hos polisen. Du kommer inte att komma undan med att skjuta vilt på gatan. Beroende på vart du befinner dig så kommer du att bli jagad. Är du i företagsdelen av Night City så kommer säkerhetsstyrkor att försöka arrestera, eller rent av skjuta dig. Omgivningen kommer att reagera på dina handlingar, det är helt klart.

Slutligen, vilket är ditt favoritspel när du inte spelar Cyberpunkt 2077?

Jag gillar verkligen rollspel, så The Witcher är en favorit. Jag är från Nederländerna och många miljöer i spelet påminner mig om mitt hemland. Det är en värld jag älskar. Men trots att jag jobbar med Cyberpunk 2077 så kommer jag högst troligt lägga många timmar i Night City.

Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

Vad tycker du?

3 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.