Nintendos framtidsplaner och vår livskvalitet

Som vi meddelade tidigare i veckan höll idag Nintendos VD Satoru Iwata ett möte med investerare. Mycket blev sagt och många frågor uppstod, men kanske inte de frågor vi trodde oss kunna ha. Under mötet presenterades en plan med kortsiktiga och långsiktiga mål och något helt oväntat.

Kortsiktiga mål

Nintendo har äntligen insett att Wii U har sålt dåligt för att de misslyckats att förmedla Wii U:s styrkor och unika egenskaper, speciellt de hos gamepaden.
För deras kortsiktiga mål ska Nintendo koncentrera sig att utveckla mjukvara som använder gamepadens styrkor för att visa hur Wii U är en unik och underhållande maskin. En spännande nyhet är att Miyamoto och hans arbetslag har fått i uppgift att skapa just sådana spel.

En funktion i gamepaden som inte nyttjats till fullo är vad som kallas ’near-field-communication’ som är en slags chip-läsare. Det enda spel som använder den inbyggda funktionen är Pokémon Rumble U. Men Nintendo planerar att dra nytta av funktionen och hur de ska göra det kommer de att förklara på årets E3 mässa i Los Angeles.
Frågan är om vi, liksom dom, kommer att glömma bort funktionen igen?

Om du tycker att det tar för lång tid att starta ett spel på Wii U kan vi glatt meddela att Nintendo snart kommer att släppa en systemuppdatering som tillåter en snabbstart av spel. Istället för att starta upp konsolen och sedan välja spel i menyn, ska man med den här funktionen kunna välja spel direkt.

Iwata lät också meddela att det ser ut som att de har listat ut en tekniska lösning som kan komma att möjliggöra DS spel på Virtual Console. Detta skulle kunna ge Wii U ägare tillgång till det enorma bibliotek av riktigt bra spel som finns på DS. Och förhoppningsvis släpps bara de bra spelen.

Långsiktiga mål

Igår nekade Nintendo till de rykten som gått om att de skulle göra ”mini-spel” på mobila plattformar. Idag förklarade Iwata vad deras plan kring mobila plattformar är: att skapa bättre kundrelationer. Och vad det innebär i praktiken var han inte så tydlig med men en sak klargjorde han: det kommer inte produceras Nintendo-spel till mobila plattformar.

nintendo plan 1
Om jag fick fria händer att göra en Nintendo-app, vad skulle jag göra då?

Planen handlar snarare om att bygga upp en stabil och långsiktig relation med kunder och att snabbt kunna anpassa sig till dagens skiftande livsstilar. Genom att använda Nintendo Network ID (NNID) ska de bygga en användarbaserad kundkontakt istället för som de tidigare haft, en hårdvarubaserad kontakt. En liten grupp utvecklare har som uppdrag att skapa det programmet och det bästa är att de har fått fria händer.
Det kan spekuleras kring vad Nintendo kommer att göra men en mekanism som Iwata hoppas skapa är något som liknar mängdrabatter och kompisrabatter vi ser hos matkedjor och telekombolag.

Till de mål Nintendo målat upp tillkommer licensavtalen för deras immaterialrätt (här menat deras älskade karaktärer) och hur de planerar att sprida dem till marknader där vi tidigare inte sett dem. Tyvärr hade Iwata inte några konkreta exempel.

Ett helt nytt hav

Här kommer överraskningen som i sann Nintendo-anda både förvirrar och intresserar. Iwata presenterade vad han kallar plattformen för livskvalitet, ett projekt som ska bryta ny mark och skapa en ny marknad (eller ett blått hav som W. Chan Kim och Renée Mauborgne menar i sin bok om marknadsstrategi). Genom att utveckla en teknik som är ’non-wearable’, till skillnad från marknadens alla ’mobila-tekniker’, ska Nintendo göra något helt nytt som drar nytta av deras expertis inom underhållning och implementerar det i, vad jag förstår det som, vårat sätt att leva hälsosamt.
Vad detta betyder är väldigt luddigt men tanken är att göra det underhållande att leva hälsosamt och återkoppla det till deras spel.

nintendo plan 2
Vad Nintendo menar med ’non-wearable’ är det kanske ingen som vet. Microchip i hjärnan? Eller något så enkelt som digitala användarkonton?

Nintendo kan vara något på spåret här, eller så är de helt ute och cyklar. Minnen och känslor kring utannonseringen av deras Vitality Sensor dyker spontat upp och jag undrar om vi kommer återse den underliga fingerprylen snart. Vi går en spännande framtid till mötes i denna ovisshet men Iwata hälsar att mer information kommer under året. Varvat kommer lyssna med stora öron.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.