Mina tankar om Overwatch efterlängtade skurk Doomfist

I November förra året spekulerade jag lite om vad jag ville se angående Doomfist och jag ville verkligen se mer Talonkaraktärer. Gärna en tank. Orisa grusade de planerna genom att tillföra ytterligare en karaktär till den kategorin, så istället fick vi en till DPS. Efter att ha lekt lite med honom (i PTR) har jag några tankar om honom.

Talon har äntligen fått tillbaka en av sina ledare

Vi fick se så tidigt som i spelets originaltrailer från sent 2014 hur Talons agenter försökte ta tillbaka den legendariska handsken, men hindrades av Tracer, Winston och en liten skeptisk storebrorsa. Nu har de dock lyckats och Doomfist är tillbaka i sin roll som våldsam skitstövel och ledare i Talon. En rolig detalj är att han, precis som Reaper (den andra ledaren) har mest HP av alla DPS-karaktärer, med hela 250 HP, samt har en viss sustainability. Det ska bli löjligt intressant att se vad han får för skins och vad interaktionerna kommer bli med de andra karaktärerna, särskilt Reaper, Widow, Sombra, Tracer och Winston. Doomfist är dessutom den första nya karaktären som är man.

Slow claps från Genji

Doomfist har en mobilitet som är helt fantastisk och han kan ta sig till i princip alla ställen på alla kartor. Detta gör honom till en otroligt mobil karaktär och det märks i hans design. Du kan lätt ta dig runt på mer alternativa ställen och tillsammans med Genji och D.Va skulle jag nog påstå att han är en av de mer flankiga karaktärerna. Med Rising uppercut kan han inte bara tillfälligt immobilisera motståndare, men även hoppa upp på platser många andra inte når. Tillsammans med Seismic Slam och Rocket Punch kan han täcka väldigt många ytor och röra sig väldigt smidigt på alla kartor i spelet. Rocket Punch känns även som en attack som kommer bli huvudsaklig för många. Den går snabbt att ladda upp och ger inte bara skada när den träffar motståndarna, men även när de slår i en vägg bakom dem. I kombination med Rising Uppercut kan du skala bort motståndet riktigt effektivt.

Winfist – en farlig kombination

Ni hörde det geniala smeknamnet här först, människor. Glöm inte det. Kombinationen Winston och Doomfist är farlig och tillsammans kan de göra dives som definitivt river upp fiendens chokes. Efter att ha testat honom känns det som att Doomfist kommer bäst till nytta när han spelas på hybrid- assault- och escort-banor. Han verkar göra sig bäst som flankare och diver tillsammans med Winston och efter några tester känns det mer än lockande att få en chans att göra det mer praktiskt. Med sin höga mobilitet och sustainability kan han ta sig in snabbt, orsaka en hel del kaos, med support från Winstons sköld, för att sedan ta sig därifrån väldigt snabbt med sina abilities.

För- och nackdelar

Doomfist är en fightingkaraktär som hamnat i en hero shooter, känns det som. Inte på något vis negativt, men hans spelstil skiljer sig mycket från de andra och det är på både gott och ont. Precis som att Roadhog är klassad som tank är han mer en damage dealer (DPS) med mycket HP, precis som karaktärer som Sombra, Torbjörn, Mei och Symmetra borde få en egen klass då de är utility-karaktärer. Sombra kanske är ett undantag, då hon kan vara en fantastisk ”support” med sina hackningar och disruptiva spelsätt. Doomfist är inte långt ifrån det, tack vare sin mobilitet, men starka beroende av lagkomposition och teamplay..

Vapnet som vårt fistande muskelpaket har är inte särskilt imponerande, men inte heller en besvikelse. Du har fyra laddningar som skjuter iväg sex skott per salva. Du kan skjuta med en viss RPM, men när du blåst av dina fyra salvor saktar det in avsevärt. Den laddar upp snabbt, men ger en väldigt opålitlig output för just skada. Jag tror inte att Doomfist ska skada folk med sitt huvudvapen, särskilt inte nöta ned dem i chokes, då hans vapen dels har alldeles för kort effective range, men även för att han gör runt 100 i skada på nära håll det är som mest 400 med fullt magasin och perfekta träffar. Det är inte tillräckligt, särskilt i jämförelse med Reaper som är den designerade antitanken i gänget. Att nanoboosta Doomfist tror jag inte kommer ha särskilt stor betydelse då hans roll främst verkar vara att störa, splittra och döda flyende karaktärer.

Wombo combo och andra vidrigheter

Doomfist är en svårspelad karaktär, men har ett väldigt intressant upplägg. Han kan utföra fantastiska game changers med sin Dragoonliknande ultimate Meteor Strike, men det är ofta i kombination med andra. Det mest optimala är att låta Zarya dra en bra ult och samla alla, medan Doomfist glider in med Meteor Strike och fullständigt utplånar dem. När du aktiverar hans ult blir du odödlig, men den rör sig ungefär som Junkrats RIP tire. Du kan inte åka genom väggar, utan får föreställa dig att siktet är fysiskt. När du nått ditt mål (eller den växande cirkeln når utkanten) kommer Meteor Strike aktiveras och Doomfist slår ned på plats. Detta gör 300 i skada på de karaktärer som är närmast centrum. De som är längst ut i cirkeln tar knappt någon skada alls. Om du vill få en top down view kan du zooma ut med höger musknapp och justera kameran för bättre vy. Tillsammans med karaktärer som håller folk på plats kan hans ult bli ett monster, så att kombinera den med t.ex. Zarya, Reinhardt eller Mei kan vara en bra idé. Annars kan den få motståndarna att splittra sig på samma sätt som D.Vas  Self-Destruct och i vissa fall Meis Blizzard.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.