Bland alla större företag som tagit plats på Gamex hittar vi även högskolor och mindre spelföretag som ställer ut sina spel. Ett av de mer intressanta spelkoncepten kommer från ett gäng indiespels-utvecklare som skapat spelet King of the Thrill. Det intressanta med detta spel är inte grafiken eller de häftiga effekterna, och kanske inte heller spelmekaniken. Det är sättet man spelar på som känns nytt och spännande. Spelarna kopplar upp sig till spelet via sina smartphones och på sätt möts deras avatarer på en och samma datorskärm där de kan interagera med varandra i realtid.
Spelaren använder sedan sin smartphone som en handkontroll för att styra sin avatar, i detta fall finns det på vänster sida om sin smartphoneskärm en styrspak som har fyra olika riktningar. På höger sida finns det en ”slå” knapp och en ”springa fort” knapp. Kontrollen påminner om layouten till en Nintendo 8-bitars kontroll. Fler och fler spelare kan logga in på spelet under spelets gång, vilket gör att allt fler kan spela spelet utan att behöva vänta på att spelet ska ta slut eller för att en ny omgång ska börja.
De som utvecklar King of the Thrill kommer inte att fortsätta att utveckla just detta spel, men enligt Simon Wulf som är technical lead för spelet kommer de troligtvis att försöka utveckla ett annat spel med liknande koncept.
Konceptet kan nog, med lite utveckling, bidra till att smartphones i framtiden användas mer som en handkontroll för spel, och där utvecklingen troligtvis kommer att öka ifall andra företag ser en marknad för denna typ utav spel.
King of the Thrill har vunnit bemärkelsen ”Best Innovation” från Swedish Game Awards.
Vi på Varvat ser fram emot att följa utvecklingen.