Spelkulturförbundet Sverok besöker Almedalen i juni för att uppmärksamma ungdomars digitala engagemang i spelmiljöer. Under initiativet Ungt Digitalt Ledarskap lanserar förbundet en rapport som ska belysa vikten av ungdomars digitala ledarskapskompetenser.
– Många unga ledare berättar att de inte ser sitt engagemang som tillräckligt värdefullt för att inkludera i sitt CV eller nämna i en anställningsintervju. Dessutom beskriver de hur vuxna i deras närhet varken förstår eller tar deras online-engagemang på allvar. Men vuxenvärlden måste förstå att det här ju är framtidens ledare i den digitala eran, säger Klara Stenkvist, projektledare Ungt Digitalt Ledarskap i ett pressmeddelande.
Under 2022 har Sverok intervjuat ungdomar med olika ledarroller i digitala spelsammanhang. Resultatet av intervjuerna sammanfattas i en rapport med syfte att öka samhällets förståelse för digitalt ledarskap. Spelkulturförbundet menar att unga, genom sitt digitala engagemang, utvecklar värdefulla kompetenser som ofta ignoreras, nedvärderas eller inte tas på allvar av vuxna. Med rapporten vill Sverok visa hur dessa erfarenheter är viktiga och vilken betydelse de har på arbetsmarknaden.
– Vi har märkt att dagens unga engagerar sig på innovativa sätt online. I spelvärlden skapar de digitala föreningar där de träffar vänner, lär av varandra och utvecklar värdefulla ledarskapskompetenser, säger Klara.
Sverok driver projektet Ungt Digitalt Ledarskap fram till 2024, med stöd från Postkodstiftelsen. Rapporten om digitalt ledarskap lanseras på Almedalen den 28 juni, i samband med ett panelsamtal tillsammans med MUCF:s generaldirektör Lena Nyberg och en ung digital ledare. Målet med lanseringen är att förmedla ungas lärdomar till civilsamhället och makthavare. Längre fram kommer projektets insikter att spridas till andra unga ledare genom nätverksträffar och ledarskapsutbildningar.