Julen närmar sig med stormsteg och vi är nog många som funderar på vad fasiken vi ska slå in i presenterna. Om du känner någon med en massa figurer till Disney Infinity kommer här ett litet förslag – Toy Box Speedway. Det är ett litet expansionsspel till Disney Infinity 3.0 där figurer och fordon från hela Disney Infinity-serien kan tävla på galna banor hämtade från några av underhållningsjättens alla varumärken.
Det tekniska
Precis som med Toy Box Takeover, placeras polletten som innehåller spelet på basplattan – sedan är det bara att tuta och köra. Även om Speedway kräver Disney Infinity 3.0 för att starta, går det att använda alla figurer och fordonspolletter från de tidigare Disney Infinity-spelen. Fordonspolletterna är dock besvärliga att ladda in då Speedwaypoletten måste ligga överst och inte klaffar med den undre polletten (det är som att försöka stapla konservburkar av olika storlekar på varandra). Jag var så frustrerad att jag var på väg att ge upp innan jag förstod hur jag kunde ladda in Askungens balkärra. Varför ska det vara så krångligt?
Standardrejs
Toy Box Speedway innehåller tre spellägen, tidsrace, stridsrace och vanliga race. Alla lägen är ganska självklara och kräver i stort sett inga förkunskaper. I tidsrace tävlar man ensam mot klockan (och Bärgarens spöke), i vanliga race gäller det att komma i mål före alla andra och stridsrace är precis som Mario Kart. Stridsrace är utan tvekan det roligaste läget. Inget slår ju motorsport där det är tillåtet att göra livet surt för sina motståndare med bomber och granater.
Spelets nio banor var en positiv överraskning. De är färgglada och bar med sig identiteten från respektive varumärke. Banan genom Mos Eisley bejakar drömmen om att rejsa med en speeder i kulthistoriens kanske mest ikoniska ökenstad och Sugar Rush-banan från Röjar Ralf är precis lika hektisk som i filmen. Bäst är dock banan i skrämselfabriken ur Monsters Inc. Den fångar slutscenen ur filmen perfekt med sina många rälsar och stup. Guardians of the Galaxy-banan är också minnesvärd med sina långa snirkliga kurvor.
Men inte som alla andra
Svårighetsgraderna i Speedway, 50cc, 100cc och 250cc, förvånade mig med sin inkonsekvens. Till skillnad från Speedways uppenbara inspirationskälla, verkar de olika svårighetsgraderna inte göra mycket bortsett från att allt går snabbare på 250cc. Kravet på körteknik förändras inte märkbart mellan 50cc och 250cc, utan du måste slira precis lika mycket i de skarpare kurvorna, oavsett svårighetsgrad. Vad det här naturligtvis leder till är att inlärningskurvan börjar i brant sluttning. Det tog väldigt lång tid för mig att få grepp om kontrollen (det underlättade inte att fysiken i spelet är sisådär) men efter ett tag fick jag häng på det hela och då blev det mycket, mycket roligare.
Lättsmält
Styrkan i Toy Box Speedway är just att det bygger på ett brett sortiment av kända och älskade varumärken. Det är få spel där figurer från alla möjliga världar tillåts smälta samman på ett så logiskt sätt. Speedway blir ett tillägg som vidgar ett redan stabilt och underhållande grundspel. Att tävla med Bing Bongs magiska sångraket ena halvtimmen för att sedan hoppa in i Star Wars Twilight of the Republic eller bygga en egen lekvärld, är en nästan oslagbar styrka. Speedway ger Disney Infinity mervärde till ett ringa pris på ca 149 SEK. Även om Toy Box Speedway inte är ett perfekt balanserat racingspel med precis kontroll eller tjugotals banor, är det underhållande på sina egna premisser.
https://www.youtube.com/watch?v=7a_Q8wWJCxI
OBS: Disney Infinity 3.0 samt basplattan (som laddar in figurer och expansionsspel) säljes separat.
Disney Infinity 3.0, Toy Box Takeover och Toy Box Speedway finns ute nu.