Den största spelanläggningen på årets Comic Con Gamex stod nog Star Wars Battlefront för. Något som var väl motiverat för att fylla slagfältet på Hoth från inledningen av Rymdimperiet Slår Tillbaka. Efter en briefing från ”It’s a trap”-figuren tog redaktionen från Varvat plats med mässans besökare för att sparka lite rumpa. Självklart hamnade vi på rebellernas sida och var hårt pressade av imperiets överväldigande AT-AT:s. Vi kämpade, men kraften var inte stark nog i oss.
Utan några direkta möjligheter att kommunicera irrade jag mest runt i skyttegravarna i hopp om att hitta en motståndare att skjuta i ryggen. Oftast slutade det med att jag själv blev skjuten i ryggen eller prickad av en sniper på irriterande långt avstånd. Slagfält av den här storleken gör mig bara förvirrad, vilket är en av anledningarna till att jag ryggat undan när någon nämnt Battlefield. Men det här var ändå annorlunda. Jag var engagerad, jag hade kul, jag var där. Dice har lyckats fånga känslan av rymdsagan perfekt i allt från laserskottens ljus, explosionernas gnistor till grafikens härliga retro science fiction. Autenticiteten var ett hundra procent. Det här är Star Wars.
Under den vackra Star Wars-lacken märktes det att en erfaren utvecklare låg bakom bygget. Dice har inte legat på latsidan. Battlefront flöt på mjukt, animationerna var utmärkta och vapnen fungerade som förväntat. Inte någon gång kände jag mig lurad av spelet. Det finns en kvalitet i spelet som inte gick att förneka, trots att spelet fortfarande är i utvecklingsstadiet.
Efter matchen lämnade redaktionen Battlefront med en generellt positiv inställning som till stor del grundades i den känsla spelet förmedlade. Farhågor finns såklart. Kommer spelets multiplayerinnehåll väga upp till avsaknad av en singleplayerkampanj? Tänk om releasen blir lika buggig som den var för Battlefield 4? Eller om AT-ST:n är övermäktig? Oroligheterna är många, men det finns hopp – och en jäkla massa förhoppningar.
Star Wars Battlefront släpps den 17 november till Playstation 4, Xbox One och PC.