Förspel: Bio-Gun

Bio-Gun är troligtvis ett av många exempel på hur pandemin gett oss alla ett gemensamt trauma. I Bio-Gun kontrollerar du ett vaccin vid namn Gek. Detta vaccin är det enda vapnet i kampen mot en dödlig pandemi som hotar att bringa död till alla mänsklighetens sällskapsdjur. Skaparen, DocX, ger sin hund (som spelaren för välja namn på) vaccinet i början av spelets handling. Som Gek är det sedan upp till dig att utrota alla spår av viruset som fått namnet Dooper.

En underbart lättjefull berättelse som ett perfekt godispapper runt en utsökt kola. Kolan ifråga är ett spel i den så kallade metroidvania-subgenren – eller ”metroidVEINia, om utvecklarna Dapper Dog får säga sitt. Det enda som sticker ut gameplay-mässigt är att Bio-Gun är en tvespaksskjutare (en spak springer; en spak skjuter). Det är en riktigt eggande kombination som för tankarna till Bleed-dulogin (som dock är mer Mega Man-inspirerade) eller det bortglömda Hell Yeah! Wrath of the Dead Rabbit. Kontrollschemat är dessutom helt utbytbart, vilket gör att det klassiska problemet med att hoppa och skjuta samtidigt går att lösa. Ett förslag är att hoppa med någon av axelknapparna.

Generöst demo

Bio-Gun:s demo tar dig genom två av spelets huvudområden, och i dem finns massvis att utforska redan från start. Du börjar med en sprintförmåga direkt, vilket gör resan ofantligt mycket lättare. Likt Hollow Knight kan du också hela dig själv om du står still och fokuserar. Inom kort tillskansar du dig svävarförmåga och dubbelhopp, samtidigt som du kan köpa andra uppgraderingar för valuta du samlar på dig. Uppgraderingarna täcker främst vapen och kan användas en och en (till en början, åtminstone).

Efter mina två timmar med Bio-Gun – en generös tid för ett demo, om du frågar mig – är jag helt klart sugen på mer. Upplevelsen är redan välslipad och högvärdig (jag hade en enda regelrätt bugg). Världen är relativt unik (närmaste torde vara Bowser’s Inside Story), musiken klart godkänd och röstskådespelet en charmig blandning av faktiska ord för vissa roller och kreativt mummel för andra. Framför allt är det tajt gameplay, charmig story och den säregna, hjärtliga kombinationen av allt ovan som kommer få mig att spela Bio-Gun när det släpps senare i år. Plattformen är än så länge bara PC (via Steam).

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.