Första intrycket av Destiny 2-betan (PS4)

Efter att ha testat Bungies beta till Destiny 2 är min första tanke hur deras definition av beta fungerar. Bara för att spelet är i betastadiet betyder inte att en demo automatiskt blir en beta. Nu har de såklart varit tydliga med vad vi kommer få i den, samt vad de har valt att fokusera på, men med det här är långt ifrån ett så bra nätverkstest de skulle kunna göra. Anledningen till att jag markerar detta är för att spelet är ett onlinespel, med ett distinkt fokus på samspel och interaktioner. Om inte nätverket fungerar kommer inte heller spelet att göra det och förberedelserna för fulla servrar verkar vara minimalt, såvida de inte har klurat ut en hemlighet ingen känner till. Att vi inte fick mycket att spela är sak samma – det som oroar mig är hur i hela friden de ska få en bra bild av vad deras servrar går för när de enda online funktionerna är i PvP och den strike vi erbjuds. Det är långt ifrån vad som skulle behövas och jag misstänker att de kan få en del strul med den biten när spelet släpps. Efter att ha sett åtskilliga spel ha just serverproblem vid releaser känns det konstigt att de inte varit mer vaksamma på det. Att kalla det här en beta känns därför väldigt fel. ”Playable teaser” kan jag köpa utan problem, men som beta är det inte i närheten av vad det vanligtvis brukar vara.

De bra sakerna…

Det uppdrag vi fick ta del av var det absolut första, som inte låter dig designa en karaktär eller på något vis ta del av vad större delen av spelet kommer utgöras av. Istället fick i en väldigt stämningsfull och spännande och linjär resa genom ett brinnande kaos, där Red Legion obönhörligen slår ned i tid och otid. Känslan av stress och kaos är definitivt där och jag gillar hur de har fått till känslan. Det är i princip Destiny som vi är vana vid det, men med en extremt snygg plot twist. Saker händer och allt avslutas med att Gary (Space Bane) knuffar ut vår stumma karaktär från kanten av sitt slagskepp. Jag har en känsla av att vi i det färdiga spelet kommer få spela som någon annan efter det.

Inverted Spire är striken vi har sett klipp från tidigare, men att spela den ger en mer autentisk känsla. Alla visuellt krusidull åsido (som ändå är väldigt snyggt) så är striken väldigt stor. Den känns som en liten raid, med både vertikala och horisontella partier, varierande miljöer och intressanta moment. Den bjuder på en bra utmaning och minibossarna, med sina utsökta nya livmätare, finns i överflöd. Själva strikebossen är ganska enkelspårig, då den mest handlar om att skjuta på den och de mobs som den spawnar med jämna mellanrum. Trots det var den rolig och erbjuder oss tre olika faser av striden. Vid ett tillfälle börjar bossen slå i marken, vilket gör det angeläget att inte stå där, då det skalar bort hälsan och riskerar att knuffa iväg dig över kanten. Om de sätter ribban här kommer Destiny 2 har många roliga strikes att leka med. The Nexus från första spelet framstår som en blaskig liten fläck i jämförelse.

Orbit är som bekant bortplockat, men vi hamnar där när vi väl klarat av det första linjära uppdraget. Det känns mer som en lobby, vilket är en väldigt bra grej. Här kan du planera saker, sammanstråla med kompisar och tillsammans bestämma vart ni vill åka iväg. Alternativet finns ju såklart att bara åka från ställe till ställe, med samma smidiga drop-in till fire teams som vi hade i första spelet. Det viktiga är att det här bara är ett alternativ, inte ett måste.

Subklasserna har fått en schysst makeover också, där vi med snygga visuella detaljer presenteras för vad som kan uppgraderas. Som det ser ut har du fyra förgreningar, där tre av dem är olika variationer på saker, som granater, hopp och liknande. Den fjärde låter dig vidare definiera den klass du valt, med olika prefix. Huntern har ways, warlocken har attunements och titanen har codes. En liten detalj som ändå bidrar på ett snyggt sätt till spelet och världen det utspelar sig i. Efter de första fyra uppgraderingarna (som i demon redan är aktiverade) kommer du kunna börja uppgradera en till nod, med fyra nya uppgraderingar. Dessa uppgraderingar är mer fokuserade på den särskilda klassen, vilket är ett steg i rätt riktning. I första spelet flöt klasserna samman alldeles för mycket och att inte klara av att särskilja tre klasser tillräckligt mycket känns lite trist. Att se Hunters med precisionsvapen som hand cannons, scout rifles och sniper rifles hade varit lysande. Titaner med sin mer köttiga framtoning och militäriska känsla kan rocka auto rifles, shotguns och maskingevär, t.ex. Något som gör karaktärerna lite mer utmärkande. Alla möjligheter fanns där, men det verkar som att vi inte får det här heller. De är dock på väg i rätt riktning med det.

Menyerna är upphottade på ett bra sätt. Det är tillräckligt likt originalet, men med funktionella justeringar som kan göra det intressantare. Detta återstår dock att se, men av det lilla jag får se känns det lovande. Du kommer kunna välja mods (shaders) till ditt skepp, vilket äntligen låter oss specificera det ytterligare. Vad skeppen kommer få spela för roll i uppföljaren återstår att se. Uppgraderingssystemet som de införde på slutet i Destiny verkar har färgat av sig även här. Med material du får av att bryta ned särskild utrustning kommer du kunna uppgradera det vapen du har. Förhoppningsvis kommer de inte slänga ut exotiska saker längre. Det var en av Destinys absolut största missar. När du börjar bocka av de saker du inte har för att komplettera din lista känns inte sakerna särskilt episka längre. Såvida inte långfil på Konsum kan ses som episkt. Det är samma sällsynthet på den som all gul loot i Destiny.

De dåliga sakerna…

Det har länge varit känt att de som förbeställer spelet kommer få en chans att prova på demon (jag vägrar kalla det beta hädanefter) och en grupp utvalda fans som köpt spelet i förväg får en chans att prova på det. När du sedan kan handla nycklar till demon för mindre än tio kronor känns det inte särskilt konsekvent. Vad hände? Om det är Activision eller Bungie som har bestämt det spelar ingen roll – det är inkonsekvent och ger ett oseriöst intryck. Jag sa redan från början att de hade tjänat på att släppa en öppen beta som låter spelare få igång hypen men först och främst ger dem en chans att ge svar på frågetecken och testa servrarna på allvar. Det verkar som att de någonstans på vägen bestämde sig för att låta alla med en tia över få delta i demon till konsoler istället.

Jag såg fram emot att se hur de implementerat klansystemet och hur menyerna och uppgraderingarna fungerar, men jag fick inget riktigt grepp om det. Dels för att klansystemet inte gick att påverka överhuvudtaget, men även för att uppgraderingssystemet snarare bara lockade med vad du kan göra. Alternativen fanns där, men inte möjligheten att göra det. Mina frågetecken, som inte på något vis förstör storyn, är fortfarande kvar. Att spelet hypats för fanboys och fangirls känns inte alls orimligt, då deras presentation känns lika begränsad som inriktad till mer inbitna spelare. Många kommer bli nöjda bara de får skjuta lite mer saker, precis som i första spelet. Det känns som att Bungie är fullt medvetna om det och utnyttjar det en smula. Vi kritiska varelser får sitta och vara missnöjda och ignorerade för att vi inte stryker dem medhårs istället.

Att det enda uppdraget var ett linjärt uppdrag är inget de har ljugit om, men det ger ingen som helst känsla för vad spelet kommer bli. Något som är synonymt med Destiny är stora, öppna områden, där du med hjälp av en karta kan se vart du behöver åka med dina vänner för att ta sig an olika events och liknande. Ingenting av det finns här. Ett spel som leker med open world-konceptet och co-op, men ger dig en linjär bana för en spelare som inte på något vis är förknippad med det huvudsakliga upplägget, känns lite osmart. Återigen – kalla det inte beta om det inte är det, Bungie.

På tal om servrar – att testa deras nätverk med quickplays och ett annat spelläge i PvP, tillsammans med en strike är inte optimalt. Det är som att se hur bra kondition en har genom att gå i rask takt till ICA och köpa en en påse mandelkubb. Principen finns där, men det är så långt ifrån vad det borde ha varit. Okej, låt gå att de vill testa servrar för PvP, men vad hände med resten av spelet? Hur kan ni vara klara och säkra på det när ni inte ens har testat det med en större publik? Det luktar dålig planering och arrogans av det här. Jag hoppas att jag har fel vad gäller det sistnämnda.

Du har även bara tre sparfiler. En av de största bristerna från första spelet är tillbaka och du kan bara ha tre karaktärer att spela med som mest. Även om allt över det blir dubbletter känns det fortfarande väldigt trångt med bara tre stycken. En av varje klass, men det blir inte roligare än så. Jag vill inte kalla det ett problem eller fel, men jag hade hellre sett att vi hade alternativet till fler karaktärer, även om vi inte kommer använda det.

Ghaul, även känd som Gary, även känd som Space Bane, Han kommer alltid vara Gary för mig iallafall.

Vad jag vill se mer av…

Vad jag hoppas på är att Bungie ger oss mer synergier mellan klasserna. De verkar ha jobbat på att göra det bättre, så jag hoppas att det faktiskt märks att karaktärerna tillhör olika klasser den här gången. I Destiny spelade klasserna ingen större roll, vilket var otroligt synd. Jag raidade hela vägen fram till Taken King och det spelade ingen större roll vilken karaktär jag valde, så länge jag hade rätt vapen (som alla kan använda) och rätt super fanns tillhands. Att skapa karaktäristiska klasser borde inte vara några problem, särskilt inte när det bara är tre grundklasser att utgå ifrån. De kändes väldigt opersonliga och bidrog mer med en estetisk smaksak än något praktiskt, vilket känns väldigt bortkastat. De hade onekligen betydelse ibland, men det var vid väldigt få, speciella tillfällen. Ett undantag som bekräftar regeln. Jag vill att tydliga klasser, med tydliga styrkor och tydliga svagheter, borde vara en tydlig regel istället. Det är ingen magisk kvantfysik som är omöjlig, det är fullt genomförbart. Låt titanen vara tank med mest hälsa, huntern en squishy DPS och Warlocken en supportkaraktär. Det hade gjort valet av karaktär så mycket intressantare.

Att höra Ghost snacka med olika AI är intressant och det ska bli spännande att se om någon mer AI kommer spela en större roll i spelet. Sedan hoppas jag såklart att gamla vapen inte dyker upp här. Ge oss en splitterny arsenal och snälla, snälla, SNÄLLA Bungie – kasta inte episk utrustning omkring er som om det vore Capcom-pennor på ett konvent.

Sammanfattningsvis…

Demon till Destiny 2 var riktigt rolig, men jag tror det snarare beror på att jag har längtat efter ett online PvE med fokus på co-op. Det råkade bara vara Destiny 2 nu. Som demo är det helt okej, men otroligt lite och snålt för att vara en beta. Till en början tyckte jag att tre dagar var otroligt lite, men jag känner redan nu, fyra timmar senare, att jag har fått ut vad jag kan få ut av den här demon om jag inte vill grotta ned mig i spekulationer och lore. Det var inte snålt med tre dagar, tvärtom – de visade upp så otroligt lite att det räckte mer än väl. Jag ser fortfarande fram emot att bli charmad av det här spelet, särskilt då de utlovar en riktig story den här gången och jag älskade första spelet (trots sina uppenbara brister). Utifrån vad jag sett hittills är det bara ett helt okej spel. Det är lika mycket som är nytt här jämfört med Destiny. som det var i Taken King, före och efter. Med en ny subklass gör det inte Taken King-liknelsen mindre trovärd heller. Jag har svårt att inte se det här som en glorifierad expansion. Dock en expansion som jag är ganska sugen på. Frågan är om det är Destiny 2 jag vill ha eller ett PvE-spel att lira med mina vänner.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.