Hundra Dagar Master System #52: Laser Ghost

Gillar du ljuspistolspel? Har du en grej för eskortuppdrag? Tycker du att dessa inte har ett ockult tema nog? Wow, du har då hittat din nisch. Och Laser Ghost är till för någon som du.

Vad Laser Ghost går ut på är i princip att guida en flicka, Katarina, som har förlorat sin själ, genom en handfull banor och göra upp med hennes baneman för att hon ska få skälen tillbaka. Du kan göra detta antingen med en normal handkontroll (eller variant av en, så som arkadsticka), eller med en Light Phaser. Och varför skulle man då välja något annat än det sistnämnda? Kanske för att min teve fortfarande inte låter mig pricka spelfältet längst till vänster. Sjukt frustrerande, och gör dessvärre sista boss till en omöjlighet.


När inte pistolen krånglar är Laser Ghost dock ett rätt kul litet tidsfördriv. Den helgalna, skräckinspirerade konstformen ger spelet en unik identitet, som om inte de tekniska och genremässiga premisserna vore nog. Spelet är rätt lätt att lära sig, och belönar memorering såtillvida att du bara kan hålla pistolen/siktet mot ställena du vet fiender dyker upp på och vänta på dem.

Kör du med handkontroll styr du siktet. Detta är dock lättare sagt än gjort, för siktet vill hela tiden centreras när du inte ger en ny riktning. I utbyte mot att det därmed är svårare att sikta är din träffyta med skotten större, och du kan inte heller skada Katarina med dina skott. Det kan du med Light Phasern, men det kan faktiskt utnyttjas till din fördel, framför allt mot slutet av spelet. Med handkontrollen kan du för övrigt också använda Rapid Fire Unit. Det stjälper dock mer än det hjälper, i ärlighetens namn.


Spel som Laser Ghost minner om hur experimentella spel är, men framför allt hur de har varit. Något sånt här skulle mycket väl kunna dyka upp från ingenstans som ett småskaligt indieprojekt. Faktum med att ljuspistolspel i allra högsta grad förtjänar en comeback. Teknologin finns ju redan där i tillbehör som PlayStation Move. Men nu strövar jag iväg lite.

Laser Ghost är faktiskt ett arkadspel från början, men Master System-spelet har inget att göra med det förutom namnet och skräckinspirationen. Det är utvecklat av SEGA själva, men att komma över en utvecklarlista verkar inte vara det lättaste.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.