Hundra Dagar Master System #53: Alien 3

Som en av åtta olika plattformar är Master System en av dem som fick Alien 3. Det är återigen Probe Entertainment Limited som står för utvecklingen, av sex av dessa versioner. Arena Entertainment är utgivarna, precis som för Mega Drive-versionen. Jämför du de två kommer du dock att bli rätt så besviken.

Alien 3: Omslag
Låt dig inte luras av att det står två spelare på kartongen; det är två alternerande spelare som gäller, tyvärr.
(Bildkälla: SMS Power)

Alien 3 är en rätt röjig titel med ett flertal vapen och massor av väl avvägda tillfällen för dig att använda dem. Spelet består av femton banor där du fritar fångar och besegrar en lite större boss efter var tredje. Med tanke på hur likt labyrinttänket kring bandesignen är känns det som att fler namn, borde delas mellan det här och Bram Stoker’s Dracula, men det är faktiskt bara ett av designern, Tony Beckwith, som är med på båda. Alien 3 har dock överlag en bättre bandesign. Efter varje boss byts miljön mot något nytt, tillsammans med musiken. Fienderna är och förblir dock xenomorfer och ansiktskramare, men vad gör det när deras design är så tidlös? Sen är det ju så klart konsekvent med filmen (utgår jag i varje fall ifrån; jag har inte sett den). Det tog ett tag att komma in i var vilket vapen funkar bäst, men när det väl sitter (ofta via memorering) så är Alien 3 alldeles utomordentlig plattformsaction.

Även om Alien 3 inte är ett under av välljud bidrar soundtracken absolut till atmosfären. Musiken är signerad Matt Furniss, precis som storebrodern på Mega Drive, och här finns ett par snygga adaptationer av dess soundtrack i Master System-versionen. Särskilt bana 4 och 6 har en riktig banger.

Den enda synd den här titeln begår, till synes med berått mod, är att kicka ut dig till titelskärmen när du fått slut på extraliv. Här finns continues, men då måste du gå in på Configure-menyn från sagd titelskärm och välja det själv. Risken är dock att du kommer att råka trycka på Start i stället och därmed få börja om. Snacka om huvudet-under-armen-design.


Här finns ett mått av överlevnadsskräck i Alien 3, såtillvida att du absolut inte vill få slut på ammunition. Då är du rökt så det sjunger om det. Tyvärr använder Ripley inte nävarna annat än till att hålla vapnen, så är ammunitionen slut på en boss så är du ”softlockad” och kan inte fortsätta spela. Å andra sidan lär man sig snabbt vad som funkar på varje boss. Vissa är ömtåliga stackare som du knappt märker att du fäller (jag tittar på dig, boss 3), medan sista boss suger upp skada så man tror det är en bugg. Sammanfattningsvis är väl bossarna och deras design/AI spelets andra synd då.

Alien 3 på Master system är kanske inte lika tajt som Mega Drive-spelet med samma namn (och utvecklare), men om Master System var den enda konsol du hade när det begav sig så är det ett fint tröstpris.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.