Hundra Dagar Master System #73: Wonder Boy III: The Dragon’s Trap

Wonder Boy III: The Dragon’s Trap börjar lite innan Wonder Boy in Monster Land slutar. Du styr genom en mycket förenklad version av sista tornet och gör upp med meka-draken i slutet. Kanske trodde du som jag att det var slutet på sagan, men icke då. Nu kastar draken en förbannelse över dig – och gör dig till drake själv. Inte ska du finna dig i att bli det vidunder du vigt ditt liv åt att dräpa, så du sätter iväg på en ny resa. Denna för dig till meka-drakens alla kumpaner: mumiedraken, zombiedraken (vad är skillnaden mellan dem, egentligen?), piratdraken, samurajdraken och slutligen vampyrdraken.

Wonder Boy III: The Dragon's Trap: omslag.

För sin urtöntiga story är dock Wonder Boy III: The Dragon’s Trap oerhört modernt. Att kasta in spelaren mitt i berättelsen med en fullt utrustad dude som snart förlorar all utrustning är ju annars något vi är vana vid från Metroid över tio år senare. Och det här är lite av ett metroidvania-spel, månne med en sidosmak av Zelda II. Det ger samma typ av vandringslust och försiktiga upptäcktsfärder.

Det är helt förståeligt att man valde att göra en remake på Wonder Boy III: The Dragon’s Trap. Här kom även en spirituell uppföljare i form av Monster Boy and the Cursed Kingdom. De här titlarna gör sitt för att komplimentera namnförvirringen som är Wonder Boy/Monster World-serien – och då är jag inte ens klar med Master Systems sista Wonder Boy-spel!

Det enda trista med The Dragon’s Trap är egentligen att det sparar med lösenord. Å andra sidan är det lagom långa lösenord, och de sparar dina pengar. Faktum med att döden inte straffar sig så mycket rent ekonomiskt, utan snarare kan gagna dig när du fortsätter fylla på plånboken i färd mot stället du mötte ditt öde på senast. Normalt kan du heller inte byta form annat än i speciella rum, men om du köpt det talismanska svärdet och har en kontroll i port två kan du det. Det spar dig främst tid egentligen, om det inte vore för att du kan växla till din mänskliga form också. Den är ju så klart den starkaste, vilket får mig att undra om det här tricket är en debug-feature av något slag. Oavsett så var det skoj att lattja rundor med.


I och med remaken, som ju kan skifta till originalgrafiken med en knapptryckning, finns väldigt liten anledning att återbesöka Master System-versionen av Wonder Boy III: The Dragon’s Trap. Kanske är det därför originalet är så billigt.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.