Pixlarnas skönhet strålar i kommande titel från Yacht Club Games

Cyber Shadow, nästa utgivning från Yacht Club (men skapat av en ensam utvecklare) kan mycket väl vara nästa stora indiehit.
Cyber Shadow hänförde oss på Gamescom 2019 och numera står det högst upp på våra önskelistor.

När vi vandrar genom indiebåsen hittar vi ett spel som lockat ett bra tag nu. För två år sedan skrev vi en artikel om spel att hålla ögonen på och även om Cyber Shadow inte blir ett metroidvania är det definitivt något att längta efter. Vi har följt spelet sedan dess och både jag och Daniel Rydelius testade det. Vi är båda av den bestämda åsikten att vi behöver spelet väldigt nyss på en gång.

Cyber Shadow är ett spel som, till vår stora förvåning, inte är utvecklat av Yacht Club Games. De står som utgivare för en titel som känns väldigt nära deras egna Shovel Knight när det kommer till kvalitet, både visuellt och gameplaymässigt. Spelet är dock utvecklat av Aarne ”MekaSkull” Hunziker allena, med musik skriven av en advokat. Yep, vårt intresse triggades lite extra av detta. Efter att ha spelat Axiom Verge är jag fullt medveten om den potential en person kan besitta när det kommer till att utveckla ett spel.

I Cyber Shadow har världen blivit ockuperad av en syntetisk livsform. Ett desperat rop på hjälp får vår protagonist Shadow att påbörja sin våldsamma resa. Hans mål är att ta reda på vad som startade människans pågående undergång och stoppa det artificiella hotet. Hugg, hoppa och akrobata dig genom olika områden i Mekacity på jakt efter källan till allt.

Retro på helt rätt sätt

När jag sätter mig ned med spelet tar det inte lång tid innan jag känner mig hemmastadd. Ett testtryck på samtliga knappar och jag har hittat hem. Hopp och attack – nu kör vi. Grafiken har en smakfull upplösning som drar tankarna till NES-eran och paletten används på helt rätt sätt. Tankarna går osökt till spel som Axiom Verge och utgivarnas egna Shovel Knight, då allting känns så perfekt för den här genren.

När jag startar spelet märker jag snabbt att det här inte handlar om ett metroidvania. Det har mer likheter med Ninja Gaiden och Shatterhand och det är knappast något negativt. ”Du kommer hitta föremål som låter dig besöka avklarade banor för att låsa upp nya föremål” säger farbrorn jag pratar med medan jag spelar. Det finns alltså backtracking och ett element av utforskande här.

När jag kommer till demons slut och banans boss har jag blivit varm i kläderna. Allt flyter på som sig bör. Efter två attackvändor från bossen sitter mönstret och jag plockar isär den utan några större problem. Jag säger inte det för att jag vill klappa mig själv på axeln, det är helt och hållet en komplimang till Aarne Hunziker och den underbara gameplay som skapats i Cyber Shadow. Gameplay är intuitivt, tight och precist och jag fullkomligt älskar det. Grafiken har ”rätt” upplösning, med en grym palett och jag fullkomligt älskar det också. Av alla spel på Gamescom är det här ett av dem som jag ser mest fram emot.

Jag, när jag får veta att spelet inte har ett officiellt releasedatum.

Ett instämmande

Hej, Daniel här. Jag var bara tvungen att inflika med bekräftelser. Cyber Shadow har allt som Nakadai beskriver, responsiv kontroll, superb bandesign och en audiovisuell presentation att dö för. Men det har även något som jag inte räknade med: nickningar och blinkningar till gårdagens popkultur. I sluttampen av en bana springer jag förbi en lastbil i bakgrunden som bär en slående likhet med en viss Autobot. Lastbilen är visserligen blå som resten av bakgrunden, men min hjärna sket i det. I mina ögon ser jag den som blå OCH röd. Personen bredvid mig viskar om många fler påskägg, bland annat från Teenage Mutant Ninja Turtles. Kort därefter möter jag på fiender som påminner om Super Probotector. Spelet är praktiskt taget gjord för mig – och andra 80-talister!

Hade inte Cyber Shadow haft den knivskarpa känsla som den har, hade påskägg inte varit värda ett jota. Men eftersom grunden är robust färgar det positiva av sig på helheten. Då blir påskägg inte ett torftigt försök till bonuspoäng, utan en lika stor hyllning till popkulturens tingest som till personerna som dyrkar den.

Nu återstår det bara att vänta och se om Cyber Shadow lever upp till våra förväntningar.

För mer information om ett av de roligaste spelen under mässan kan ni besöka Yacht Club Games och spelets officiella hemsida här. Cyber Shadow kommer släppas till PC, Playstation 4, Switch och Xbox One.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.