Recension: Theros Intro Pack: Manipulative Monstrosities

Theros är den senaste expansionen för Magic: The Gathering, kortspelet som har hängt med i svängarna sedan 1993, och kombinerar nu sitt traditionella fantasy-stuk med grekisk mytologi. I Theros hittar vi satirer, mystiska gudar, sandaler med vingar och, tja, allt man redan sett i Disneys Herkules.

theros

Jag har fått hem intro-paketet Manipulative Monstrosities, en blåröd lek som kombinerar en god mängd kort för att ge bättre kontroll över spelet med framförallt scry (kolla på det översta kortet i ditt bibliotek och välj om det ska ligga kvar eller placeras i botten), några burn kort för ett stabilt försvar och stora creatures med Theros nya creature ability ”monstrosity” .

Vad monstrosity gör är att förstärka ditt creature i form av pluscounters, vanligtvis för en manakostnad lite dyrare än kostnaden att spela ut kortet. Man kan exempelvis spela ut Stoneshock Giant för totalt fem mana, men senare betala åtta mana för att göra den monstrous vilket ger den +3/+3 och förhindrar icke-flygande varelser från att blockera en till rundans slut. Trevligt – men dyrt.

swine kraken

Denna lek kommer med två rare-kort: Shipbreaker Kraken och, en ny personlig favorit, Curse of the Swine. Varför favoriserar jag den sistnämnda? Ponera att du kör en grön lek och pumpar upp dina starkaste monster, buffar dessa med diverse sjuka gröna enchantments (som Boar Umbra eller Blanchwood Armor) och hånler mot mig medan jag kämpar med att få ut länder och göra mina creatures monstrous. Pang – jag slänger ut Curse of the Swine och där står du nu snopet med en skock förvirrade grisar istället.

Shipbreaker Kraken spelas ut för sex mana och kostar åtta mana för att bli monstrous, vilket ger den +4/+4 och tillåter en att tappa fyra av motståndarens creatures som inte kommer untappas förrän Shipbreaker Kraken lämnar spelet.

sealock stoneshok

Leken innehåller totalt sju stycken creatures med monstrosity: 1x Shipbreaker Kraken, 2x Stoneshock Giant, 2x Sealock Monster och 2x Ill-Tempered Cyclops. Utöver dessa innehåller leken även Burnished Hart som kan offras för att få ut två basic länder, Omenspeaker som ger scry 2 när den kommer ut på slagfältet, och Crackling Triton som kan offras för tre mana och dela ut två damage till en spelare eller creature.

Övriga spells omfattar mestadels control kort av olika slag, såsom Disperse, Dissolve och Griptide, men även några enklare burn som Magma Jet och Shock. Genomgående för leken är att man får utnyttja scry vilket gör det lättare att få ut de kort man vill ha, och balansen är faktiskt väldigt jämn mellan de olika korttyperna och hur de samarbetar för att få ut länder och fatties (läs: stora monster).

omen

Jag som aldrig har lirat med en blå lek tidigare hade väldigt kul med Curse of the Swine och diverse counterspells som tvingar motståndaren att slänga kort innan de ens hunnit spelas ut. Fascinerande att man faktiskt får så mycket kontroll av så enkla kort. Lika fascinerande blev jag av scry som jag alltid avhyst som överskattat – tvärtom hjälpte det otroligt mycket för denna lek och har lämnat mig med nyfunnen respekt för denna ability.

Manipulating Monstrosities ger dig gott om andrum för att sakta men säkert få ut dina större monster, förvandla dessa till monstrous och få ett övertag på spelfältet, samtidigt som man motverkar motståndarens försök till dominering.  Liksom alla intro packs är det inte en ultimat lek men väldigt bra för nybörjare, och en bra grund för att bygga vidare en gedigen control-lek.

Kolla in hela listan för alla kort i leken >>

[youtube id=”oNewZZPKH-U” width=”600″ height=”350″]