Vad vi vet och tror om Bloodborne

Ända sedan Dark Souls har From Software blivit något av en älskling i väst. Kort efter succén Dark Souls II blev de uppköpta av det japanska mediebolaget Kadokawa och nu ser deras framtid riktigt ljus ut. Dessutom har de haft en aura av hype kring dem sedan läckan av det som kallades Project Beast.

På E3 i juli blev det känt att Project Beast var Bloodborne, ett actionrollspel i samma anda som From Softwares tidigare Souls-spel. Det var inte Demon’s Souls uppföljare som fans hade hoppats på. Men likt Demon’s Souls är Bloodborne ett samarbete mellan Sonys Japan Studio och From Software, vilket tycks lugna, om inte glädja fans ännu mera. Dessutom är den unik för Playstation 4.

bloodborne pic 1
Bloodborne är otroligt vackert. De mörka och gotiska miljöerna håller From Softwares höga standart.

Samma formel, ny värld

Det finns inga motargument, Bloodborne är en andlig uppföljare till Demon’s Souls. Efter att ha sett på spelmekaniken i den senaste videon finns det inga tvivel. Det behöver möjligtvis inte betyda något dåligt, snarare tvärtom. Att de tar en beprövad mekanik och sätter den i en ny och fräsch värld är kanske det absolut bästa de kan göra.

I ett inlägg på Playstations officiella blogg skriver Masaaki Yamagiwa, producent på Sony Computer Entertainment Japan Studio, att utvecklingsteamet har tre teman som de vill hålla sig till med Bloodborne: rädslan att utforska det okända, intensiva strider på liv och död och nya, unika onlineupplevelser.
Låter det bekant?

bloodborne pic 2
Hittills har vi bara sett Yharnam, en läkekonstens stad, men Bloodborne kommer att ta oss till hemskare platser utanför stadens gränser.

Attackera, inte blocka

Spelare som haft med Demon’s och Dark Souls att göra vet hur viktigt det är att hålla skölden uppe och att cirkulera. Vid det här laget har ett helt kollektiv av gamers det spelsättet inbränt i ryggmärgen. From Software vill lära bort det beteendet, eller rättare sagt, straffa oss för det.

I Bloodborne kommer vi få lära oss att spela aggressivt. Borta är skölden och istället har vi en hagelbössa. Men det är inte bristen på praktiskt skydd som tvingar oss att spela offensivt utan det är en ny mekanik kallad ”Regain”.

Det ”Regain”-systemet gör är att det ger spelare möjligheten att ta tillbaka hälsa efter att de blivit skadade. När en fiende träffar spelaren har denne några få ögonblick på sig att hämnas och ta tillbaka en portion av den förlorade hälsan. Väntar spelaren för länge går chansen förlorad.

bloodborne pic 3
Om du oroar dig för att Bloodborne ska bli en korkad hack n’ slash kan du andas ut, spelet kommer sätta stora krav på strategi och taktik.

Utfällbara vapen

Tillskottet av skjutvapen kan tänkas vända upp och ner på spelet, men det är snarare de föränderliga närstridsvapnen som kommer bidra till ett nytt sätt att spela. Det och bristen på sköldar.

Som vi sett kommer eggade vapen att ha två (eller fler?) former. Sågen från trailern kan bli ett svärd och yxan från gameplayvideon en hillebard. Det intressanta är att de kan förvandlas mitt i en sekvens av attacker, vilket till skillnad från Dark Souls enformiga huggande, möjliggör både häftiga och dödliga combos.

bloodborne weapons
Till och med vapnets förvandling är en attack! Och visste du att om du tajmar en salva från bössan rätt får du chansen att göra en kritisk attack?

Spekulationerna

Det vi vet minst om är Bloodbornes onlinefunktioner. Vi kan med säkerhet vänta oss samarbetslägen och pvp, men hur de ska fungera i praktiken kan vi bara gissa oss till. Dark Souls II hade många intressanta variationer med dess olika ”Covenants” och kanske ser vi en vidareutveckling på dem med gillen som erbjuder olika multiplayerfunktioner.
Det är lovat att vi får veta mer om onlinefunktionerna senare i år.

Storyn är just nu väldigt luddig. En otäck sjukdom förpestar världen och förvandlar folk till galningar och monster. Följer Bloodborne Souls-seriens struktur kommer det dock vara upp till spelaren att tolka historien. Uppenbart är att blod är den röda (haha) tråden.

bloodborne gameplay
Tittar man noga kan man se att spelarkaraktärens kläder blir dränkta i blod desto fler monster som dräps. Kan blod vara spelets valuta? Eller är det bara next-gen effekter?

Som hängiven Souls-fan är det med stora förhoppningar jag ser fram emot Bloodborne. Tankarna kring detta spel är för många att skriva ner här men ni kan förvänta er fler inlägg som denna allt eftersom vi närmar oss releasen.

Vad är dina tankar kring Bloodborne? Dela gärna med dig av förhoppningar och spekulationer i kommentarsfältet!

Bloodborne släpps exklusivt till Playstation 4 någon gång i början av nästa år.

0 Delningar
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.