Årets indie 2018: Fe

Med innovativ spelmekanik och gameplay som skulle kunna tävla med de främsta inom modern 3D-metroidvania, en slående grafisk profil, högst habilt soundtrack och aktuellt budskap, är Fe från Göteborgsbaserade studion Zoink en synnerligen värdig vinnare i kategorin Årets indie.

Den begränsade paletten, med olika färger för olika miljöer, känslor och händelser, är kännetecknande för Fe

Purister vill kanske diskutera huruvida ett spel publicerat av Electronic Arts verkligen kan betraktas som indie, men beakta då att EA:s Originals-program, där Fe var först ut, ger utvecklarna alla intäkter, så de kan fortsätta vara oberoende och förhoppningsvis stå i fören när utvecklingen går vidare.

Den som inte kan få nog av ett skönsjungande oknytt som hoppar, klättrar och flaxar igenom en otämjd skog med enögda vrålmonster hack i häl kan med fördel kika på Olov Redmalms Fe-serie som numera finns tillgänglig gratis för allmänheten.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag gillar mest av allt de gamla spelen, och tidiga konsoler i all ära, men textbaserat och ASCII-grafik ligger också högt på listan. Moderna spel med retrokänsla går också bra om det kniper, och egentligen är det nog innovativitet med enkla medel som fascinerar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.