Bergsala förvärvar hälften av Zoink

Efter flera års framgångsrikt delägande i spelutvecklaren Image & Form förvärvar nu Bergsala även 50% av göteborgsbaserade spelstudion Zoink, skriver Image & Form i ett pressmeddelande. I och med köpet befäster Bergsala sin position som en av landets viktigaste aktörer inom spelindustrin, och utesluter inte ytterligare partnerskap.

Som ett led i företagets strategi att bli mer heltäckande inom spelindustrin, har speldistributören och förläggaren Bergsala Holding AB förvärvat 50% av spelutvecklaren Zoink AB.

Vi har länge varit ledande som distributör och förläggare av fysiska och digitala spel. Zoink är liksom Image & Form en lokal utvecklare med en imponerande portfolio. Vi ser det som en naturlig expansion att knyta till oss starka utvecklare, och vi letar ständigt efter nya partners. Spelindustrin är i ständig förändring, och vi vill nå och kommunicera direkt med våra slutkunder – spelarna.
Owe Bergsten, koncernchef och grundare av Bergsala.

Ser ljust ut”

Klaus Lyngeled, VD för Zoink, tycker framtiden ser mycket ljus ut. ”Zoink har skapat många framgångsrika varumärken och kreativa spel för andra, och nu är det dags att ta ägandet i egna händer. Vi ska sälja våra spel direkt till våra kunder. Samarbetet med Bergsala och Image & Form gör att vi kan ta företaget till en helt ny nivå.”

Zoinks senaste spel, ’Stick It to The Man!’, har släppts till nästan alla spelkonsoler och har i dagsläget laddats ner över 1.3 miljoner gånger – utmärkta siffror för ett icke-mobilspel. Företaget har jobbat med framträdande bolag som Google, Cartoon Network och Disney, och kommer att fortsätta med det. ”Men det är klart att vi brinner för våra egna idéer, och nu kan vi satsa ordentligt på dem. Mitt mål med Zoink har alltid varit att skapa en otroligt kreativt spelstudio,” menar Klaus Lyngeled.

Öppnar för nytt, unikt samarbete

En av nyckelpersonerna i sammanhanget är Image & Forms VD Brjánn Sigurgeirsson, som tycker att förvärvet är ett viktigt steg i rätt riktning. Bergsala köpte halva Image & Form i slutet av 2011, och har finansierat utvecklingen sedan dess. ”Samarbetet med Bergsala har förändrat Image & Form, och gett oss möjlighet att växa och ta våra spelidéer hela vägen.”

I och med världssuccén SteamWorld Dig har Image & Form lyckats etablera sig som självpublicerande utvecklare – en ganska ny sits för Brjánn och hans gäng. ”Vi var väl nästan totalt okända tidigare, men med Bergsala i ryggen har vi kunnat satsa på att ta fram och marknadsföra större, djupare spelupplevelser. Nu ska vi ta oss an Zoink och göra samma sak med deras underbara spel. Tillsammans blir vi den största kraften inom spelutveckling i Göteborg.”

Nya digitala plattformar som App Store, Steam, PlayStation Store och Nintendo eShop har betytt att även mindre utvecklare kan publicera sina spel själva, något som länge lockat Klaus Lyngeled på Zoink. ”Vi har tidigare arbetat med dedikerade spelförläggare för att minimera de ekonomiska riskerna med varje spel, vilket inneburit avkall på rättigheter, intäkter och möjligheter att påverka marknadsföringen,” berättar Klaus. ”Vårt nya systerföretag Image & Form är vana att publicera själva och gör det väldigt bra. Vi tänker jobba tätt ihop med dem, så att fler hittar och vill spela våra spel.”

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Spel är ett kall och en passion. Inget är mer avkopplande från livet som småbarnsfar som ett riktigt förtrollande spel. En tur i flygsimulatorn eller ett riktigt bra rollspel är mina självklara förstaval.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.