Följ

En garde! Lär dig fäktas som ett proffs i Sea of Thieves

I dagens lektion i Piratskolan lär vi oss svärdets alla egenskaper och hur du kan använda dem bäst i strid. Vad många anser vara spelets svagaste vapen är egentligen väldigt mångsidig.

Jag älskar svärdet i Sea of Thieves. Det är ett grundläggande vapen som fungerar i nästan alla situationer. Dessutom är det otroligt kul när du får häng på teknikerna. I den här lektionen i Piratskolan ska vi titta närmare på svärdet, hur det fungerar och vilka tekniker du kan använda dig av.

Missade du föregående lektion om The Gold Hoarders kan du läsa den här.

Vila kan du göra när du är död

De flesta förstår svärdets tre-slags-kombo, men du kan lätt bli lurad och tro att det är möjligt att hugga vilt med svärdet non-stop – det kan du inte. Missar med svärdet försätter dig i ett återhämtningstillstånd där du blottar dig för fientliga motattacker. Det finns även ett glapp för återhämtning mellan komboattacker för att förhindra att du låser din motståndare i en så kallad stun-lock.

  • Återhämtningstid vid miss – 1,42 sekunder.
  • Återhämtningstid efter en kombo – 1,14 sekunder.

Även när du blockar tar du en liten bit skada, men blockar du tre slag på raken måste din motståndare återhämta sig. Då hugger du tillbaka!

Sekunderna kan på papper framstå som småpotatis, men i stridens hetta är varje hundradel avgörande. Då är frågan: hur kan man skära ner på återhämtningstiden? Det finns ett trick att undvika återhämtningstiden vid en miss och det är att träffa någonting annat med attacken. Stenar, palmträd, tunnor, pålar, ja till och med marken räknas som en träff. Vet du på förhand om att du kommer missa ett slag, rikta det då nedåt samtidigt som du positionerar dig så att andra eller tredje träffen når fienden. Därför är svärd ett mycket fördelaktigt vapen i trånga utrymmen.

Svärdskonst i Sea of Thieves belönar den lugna, metodiska fäktaren som planerar sina anfall. Du kan till exempel inleda med en fint, som träffar i marken, samtidigt som du gör ett utfall mot fienden så att andra och tredje attacken träffar. Din motståndare kan då tro att hen kommer få en öppning på dig bara för att i nästa ögonblick bli sänkt.

Varje enskilt hugg gör 20% skada.

En slank hen dit, en slank hen dit och en slank hen ner i havet!

Att få in så många slag som möjligt i kombon är en självklarhet, då du vill göra så mycket skada som möjligt på din motståndare. Men det finns en stor fördel i att träffa med det tredje och sista slagen då den puttar iväg motståndaren några meter. Det kan till en början framstå som en dålig idé att skapa avstånd mellan dig och motståndaren, men vid närmare eftertanke kan det vara precis vad du behöver efter en trippelkombo. De 1,14 sekunder det tar för dig att återhämta dig är perfekt för att ta in avståndet för en andra omgång eller sluka en banan. Har du pistolen laddad är detta ögonblicket då du skjuter din fiende.

Hoppas du har badbyxorna med dig, ha ha!

Att putta iväg sin fiende i Sea of Thieves kan vara väldigt fördelaktigt beroende på omgivningen. Ett fall från en klippa kan leda till döden och att falla av ett skepp i rörelse slår praktiskt taget ut motståndaren ur striden. Därför ska du alltid satsa på att träffa med det tredje hugget – och du behöver inte få in en full kombo för att putten ska levereras, det räcker med att kombon slutförs. Det vill säga att vissa av träffarna kan vara på andra motståndare eller föremål i miljön. Till exempel mark-fiende-fiende, eller fiende-mark-fiende.

Svårigheten i att testa förhållandet mellan träffar och putt har gjort att jag inte kan bekräfta om det bara räcker med att det tredje hugget träffar för att putten ska aktiveras.

En attack som däremot alltid garanterar en putt är stöten.

Dödsstöten

Stöten är svärdsattacken som aktiveras genom att hålla in attack-knappen (RT på Xbox-kontrollen eller vänster musknapp på PC). Det är en starkare attack som de flesta använder för att glida på vatten i höga hastigheter. Stöten är en riskfylld attack som lämnar dig blottad för motanfall både när du laddar upp attacken och efteråt om du missar. Återhämtningstiden vid en miss är otroligt lång. Du vill av den anledningen inte missa!

  • Återhämtningstid vid missad stöt – 2,50 sekunder.
  • Tid det tar att ladda upp stöten – 2,00 sekunder.

Medan stöten laddar kan du i vanliga fall inte röra dig, vilket försätter dig i en känslig situation. Många väljer därför att inte använda stöten om de inte har fullständig kontroll över situationen. Men jag är en stark förespråkare för att alltid använda stöten! Hemligheten är att kringgå låsningen under uppladdningen av stöten. Hur gör man det undrar du? Genom att blocka innan (LT på Xbox-kontrollen och höger musknapp på PC). Om du blockar innan du påbörjar stöten behåller du nästan all mobilitet och kan med enkelhet positionera dig fördelaktigt.

Stöten gör cirka 50% skada.

Värt att veta är att om du inleder stöten genom en block så avbryts stöten om du blir anfallen, då övergår uppladdningen av stöten till en blockering. Händigt att skydda sig själv samtidigt som du förbereder ett anfall.

Block o’ hopp

Blocken är inte bara användbar för att ladda upp stöten i rörelse eller blocka motståndarens attacker – du kan även hoppa åt sidan! Medan du håller upp blocken tycker du helt enkelt på hoppknappen (A på Xbox-kontrollen och mellanslag på PC) för att hoppa i valfri riktning. Den här tekniken är ovärderlig för att finta motståndaren, antingen när hen attackerar med sitt svärd eller när de riktar sin pistol mot dig. Finten kan till och med göras under vatten.

Vad som är ännu bättre med block och hopp-metoden är att den kan kombineras med stöten för att göra den mest avancerade tekniken svärdsmästare uppfunnit: Hoppstöten!

Om du hoppas samtidigt som stöten aktiveras gör du en flygande attack som slungar dig som en harpun genom motståndaren. Tajmar du hoppet rätt kan du flyga uppemot 15 meter. Hoppstöten möjliggör flera olika taktiska anfall och akrobatiska manövrar, allt ifrån långa hopp över raviner och mellan skepp till att snabbt ta in på fienden. Min personliga favorit är att samla ihop ett dussin skelett på ett Skeleton Fort och sedan klyva genom dem fram och tillbaka tills det enda som återstår är benbitar.

Träna hårt på stranden innan du använder teknikerna i strid och när du känner dig redo rekommenderar jag att träna ännu mer mot skelett. Därefter fortsätter den rigorösa träningen mot pirater.

Lycka till!

Nästa lektion

I nästa lektion i Piratskolan studerar vi handelsmanifesten hos Merchant Alliance och hur du kan utnyttja deras kontrakt för att tjäna storkovan. Därefter, beroende på när uppdateringen The Hungering Deep släpps, djupdyker vi i det nya innehållet.

Segla säkert och var snäll mot kycklingarna!

Den här artikeln baseras delvis på Subzarrs informativa inlägg på Sea of Thieves officiella forum. Läs gärna hens inlägg också!

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.