Näthat i ny studie

Dagens ungdomar utsätts för något som egentligen är ganska nytt. Ett koncept som många fortfarande inte har fullständig koll på, och heller inte vilka konsekvenser det får. Jag har själv varit på den mottagande änden av frågor från oroliga föräldrar kring det hårda klimatet både på sociala medier, men främst inom spelvärlden. Internet öppnar upp för oändligt många möjligheter. Men precis som solen, så har internet sina mörka fläckar.

Bakom skärmen

Den anonymitet som uppstår när vi loggar in kan många gånger ge personer idén att man kan säga och skriva precis vad som helst. Utan att se personen och faktiskt bemötas av en direkt reaktion, så kan vad som helst yttras bakom skärmen. Men kan vi gömma oss bakom anonymiteten, och får man egentligen göra eller säga precis vad som helst på nätet? Detta har Institutet för Juridik och Internet (IJI) i samarbete med mySafety Försäkringar försökt att reda ut.

I den nya rapporten Gaming och yttrandefrihet, som presenterades för första gången under ett seminarium på Bokmässan 2019, tittar man närmare på vart gränsen går för yttrandefriheten och när det faktiskt övergår till brottsligt näthat. Främst fokuserar man på just näthat inom spelsammanhang. Rapporten är skriven av professor Mårten Schultz och juristen Johan Rosell.

– De senaste tio åren har rättssamhället gjort mycket för att förbättra skyddet mot brott på Internet. Reglerna har förbättrats, åtal har väckts och dessutom har IT-företag tagit initiativ till självsanering. Men det gäller inte för gamingvärlden, som i praktiken fortfarande är en laglös zon. En förklaring kan vara att juridikens regelverk är okänt.

Professor Mårten Schultz, pressmeddelande från mySafety

Nyttigt för alla målgrupper

I rapporten finns konkreta exempel på vad som kan förekomma i konversationer på Twitch, YouTube och andra liknande sidor, och vad regelverket faktiskt säger om det. Det finns även exempel kring vad som gäller för spridning av diverse data, där andra människor blir drabbade på ett ofredande sätt. Rapporten är väldigt pedagogiskt upplagd, och yngre spelare likväl som äldre föräldrar har samma möjlighet att förstå innehållet.

Varvat, precis som författarna, hoppas att detta kan bygga broar och skapa möjlighet till dialog. Internet börjar växa ifrån sin period av brist på struktur, och det börjar bli dags att våra möten på nätet behandlas lika som våra möten i egen hög person. Det finns alltid någon som tar emot på andra sidan även om vi inte ser denne.

Om du önskar ta del av rapporten kan du klicka här.

Vad tycker du?

4 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Iklär sig ett headset dagtid för att hjälpa människor och ett annat kvällstid för att rädda digitala världar. Emma föddes i princip med en kontroll i handen, och gör sitt yttersta för att kombinera jobb, familjeliv och sin passion för spel. Utöver de konkreta spelen så djupdyker hon ofta i teorier kring spel och dess historik.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.