Nintendo Indie World Showcase, maj 2022 – en sammanfattning

Nintendo Indie World Showcase maj 2022 är nu över och lämnade oss med ett par nyheter. I sedvanlig ordning vill vi här sammanfatta vad sändningen gav oss. Vi börjar som vanligt med titlar du kan ladda ned redan nu.


Mini Motorways är från samma team – Dinosaur Polo Club – som gav oss Mini Metro. Där föregångaren handlade om att planera tågtrafik har denna titel alltså i stället fordonstrafiken som område. Precis som föregångaren är det också ett pusselspel med minimalism som lite av ett ledord. Mini Motorways finns sedan tidigare även på PC, Mac och iOS-enheter.

Soundfall släpptes direkt efter presentationen på samtliga av sina planerade enheter (PS 4-5, Xbox One och Series X|S, PC och så klart Switch). I denna grottkrälare utforskar du ett antal olika miljöer och slåss i takt till musiken. Det är inte helt olikt Crypt of the Necrodancer, men ses i ett mer tredimensionellt fågelperspektiv. Du kan välja musik från en spellista på över 140 låtar, och dessutom ta med dig upp till tre vänner på denna rytmiska upptäcktsfärd.

OPUS: Echo of Starsong (Full Bloom Edition) är ett självutnämnt äventyrsspel i roman-stil. Skillnaden mellan detta och en visuell roman (VN) tycks vara mängden interaktivitet. Studion SIGONO INC. har fler spel i denna serie under bältet, men Switchen är fortfarande den enda konsol dessa släppts på. Med en totalpoäng på 90 på Metacritic och överväldigande positiva omdömen på Steam lär det här vara något du vill kika närmre på – åtminstone om ”romanspel” är din typ.

Gibbon: Beyond the Trees har faktiskt sin debut på Switch, men släpps även på PC om en dryg vecka. Det dök upp först i slutet av presentationen, under snabbvisningen (mer om den längst ner). Måhända sattes spelet där på grund av sin enkla anspråkslöshet; ett enkelt, snabbt plattformsspel om att svinga sig genom djungelns landskap tillhör kanske inte till de stora titlarna ens på indiescenen. Gibbon ser dock ut som en mysig mix mellan Donkey Kong: Joungle Beat och The King’s Bird. Och du kan alltså spela det redan nu.

Framtiden

Resterande spel har släppdatum senare under året, och i vissa fall senare än så. De flesta titlar behöver vi dock inte vänta särskilt länge på. Denna lista är tänkt att följa releasekronologi; spelen som kommer snart är överst.


Card Shark. I detta handritade äventyr ska du bestiga societetens berg i 1700-talets Frankrike. Detta gör du genom att fuska dig fram i hasardspel fram tills du vinner eller blir påkommen. I det sistnämnda fallet resulterar en duell. Under tiden nystar du upp konspirationer och röjer hemligheter bland landets elit. Låter det intressant men du är osäker så finns en demoversion ute på eShopen. Spelet släpps den 2 juni, då även på PC/Mac. Likt flera spel på den här listan är det Devovler Digital som står för utgivningen, med utvecklingen hos studion Nerial.

SILT är ett dykarspel i helt svartvit grafik som går ut på att lösa mysterier i havets nyckfullt surrealistiska miljöer. Det ser spontant ut som att Limbo tagit dykarcertifikat, med en passande kuslig vibb någonstans under ytan. SILT når Switch redan i juni i år.

Wayward Strand är ännu ett berättelsefokuserat spel (”äventyrsnarrativ” denna gång), med gimmicken att det utspelar sig i realtid. Det är upp till dig som spelare att avgöra vems eller vilkas berättelser du vill ta del av. Det lär ge en hel del i återspelningsvärde om det sätts i handling på ett bra sätt. Den 21 juli i år kan du få ta del av Wayward Strand. Kanske blir det som en god sommarbok, fast inomhus i stället för ute i hängmattan.

Ooblets av Glumberland tar steget över från PC och Xbox One till Ninteno Switch. Titeln skulle kunna beskrivas som OlliOlli World möter Animal Crossing. Upplägget är dock mer av det sistnämnda; Ooblets går ut på att bygga, dekorera och sedan utforska. Det släpps till sommaren.

ElecHead är ett enmansprojekt från japanen NamaTakahashi (ihopskrivet) som i egen utsago arbetat med titeln sedan sin studentperiod. ElecHead är ett plattformspussel där huvudgimmicken utgörs av att vidröra olika typer av ytor. Här säger en trailer långt mer än tusen ord, och det enda liknande spel som dyker upp i denne skribentens huvud är förra årets FILMECHANISM. Elec Head når oss till sommaren på ett obestämt datum.

Den här musiken är en banger!

We are ofk är ett episodiskt ”musikalnarrativ” från Team OLK. Precis som ovan nämnda OPUS är det alltså ett berättelserikt spel, fast denna gång med musiken i centrum för karaktärsmotivation. We are ofk utspelar sig i Los Angeles och följer två unga människor med siktet inställt på musikens karriärsstege, men i helt olika roller. Det släpps redan i sommar och dyker även upp på PC (+ Linux och Mac) samt PlayStation 4 och 5.

Batora: Lost Haven är ett actionpackat rollspel med tunga, livsavgörande val och en väldigt färggrann palett att vila ögonen på. Det kommer från Remothered-utvecklarna Stormind Games och kommer att släppas av Team17. Vi får vänta till höst innan det är dags att spela dock. Batora släpps även på PC samt nuvarande generationens Xbox och PlayStation.

En storytrailer från februari.

Wildfrost är ett strategikortspel med rollspelselement som utvecklas av Deadpan Games med utgivning av Chucklefish. Trailern visar mest bataljerna och lite dialog, varför vi inte har så mycket att gå på ännu. Förhoppningsvis släpps mer detaljer om exempelvis rollspelsbiten innan spelet dyker upp hos oss i vinter (även på PC).

Totally Acurate Battle Simulator presenterades av en europeisk duo från Landfall Games och är ett strategispel med oerhört (medveten) vinglig fysik. Det verkar vara ett långväga kärleksprojekt som varit i görningen sedan 2016 (enligt copyrighten). Den flamsiga estetiken och fysikmotorn tillsammans med de glada presentatörerna gör att denna titel sticker ut lite, kanske lite extra för att Landfall är en svensk studio. T.A.B.S. – som spelet också kallas – släpps någon gång i sommar.

Tidsstämplad för att få se hela utannonseringen.

Cult of the Lamb är ett Devolver Digital-projekt, denna gången av studion Massive Monster. I detta actionäventyr spelar du som ett lamm besatt av något slags lägre (eller högre) makt. Du lever, men står i skuld till den som räddade dig vid offerritualen. Spelet går med andra ord ut på att bli kvitt med din räddare, vilket du blir genom att etablera en kult i dennes ära. Cult of the Lamb ser ut att få stort fokus på resurshantering, men med gott om grottkrälande på den hedniska vägen. Det släpps någon gång i år, men vi vet inte exakt när ännu.

Från Doinksoft och även det under Devovler Digitals okonventionella paraply kommer Gunbrella. Här spelar du som en pistolparaplyviftande skogshuggare i jakt på hämnd. Upplägget är ett tvådimensionellt actionäventyr med en färgrik skara karaktärer i en värld vars resurser håller på att ta slut. Det ser riktigt bra ut, men vi får tyvärr vänta på Gunbrella till 2023.

Another Crab’s Treasure är svaret på vad som skulle hända om Dark Souls utspelade sig på havets botten (fast med betydligt gladare grafik). Denna kreativa snurr på subgenren ”soulslike” regisseras av studion Aggro Crab, som utlovar en upplevelse som inte bara är för hardcore-spelarna. Som titeln antyder är det skattjakt spelet handlar om, och du är bevisligen inte ensam om att vilja lägga klorna på värdefulla föremål. Även detta släppdatum är dock höljt i ett dunkelt 2023.

Och så ett par snabba

I vanlig ordning avslutas sändningen med en skock glimtar av vad som komma skall – spel som inte nödvändigtvis behöver någon närmre presentation. De som inte redan nämnts ovan kommer här.


OneShot: World Machine Edition (utv: Future Cat LLC; utg: DANGEN Entertainment), sommaren 2022. Finns även på: PC [+Linux/Mac] och kommer till XBO och PS4).

Idol Manager (Glitch Pitch; PLAYSIM), 25 augusti. Finns även på PC (+Linux/Mac).

Cursed Golf (Chuhai Labs; Thunderful), sommar 2022. Släpps även på PC och Xbox One samt Series X|S.

A Guidebook of Babel (StarryStarry; Pixamin), hösten 2022. Släpps även på PC.


På ytan är det här troligtvis en av de svagare uppvisningarna Nintendo gjort under etiketten Indie World Showcase, särskilt som den förra hade sådana stjärnskott som Sea of Stars. Tittar man dock närmre handlar det ändå om väldigt många spel med åtskilliga timmar av underhållning – och mycket är så gott som fräscha nyheter.

Mängden spel med berättande som kärnaspekt av sin design blir allt fler och tar ut svängarna en del, tycks det. Är du en gamer som lämnar konsolen hemma till förmån för en god bok utomhus kan nog Switchens sommarschema få dig att överväga att ta med den ut i stället.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.