The Game Awards är nu slut för i år
Ett fint spelår det var, säger alla
Förlorarna går hem, slickar sina sår
Och vi andra ser priserna falla
Det märktes klart att man ville framhäva vissa kategorier över andra. De allra flesta inom esport avhandlades till exempel redan under vad Geoff själv kallade för för-showen, tillsammans med årets action, rollspel och studentspel. Dead Cells var på förhand en klar publikfavorit och Motion Twin var väldigt ödmjuka när de intog scenen. En liten skillnad gentemot efterkommande Monster Hunter Worlds trio, som japansk ödmjukhet till trots stolt proklamerade att spelet faktiskt var designat för att vinna priser.
Årets student-vadå?
Årets studentspel är däremot lite av en gåta, eftersom det är svårt för allmänheten att ens hitta information om dessa. Priset hade nominerade från (nästan) hela världen: Spanien, Frankrike, Norge och USA. Norrmännen kammade hem priset för sitt Combat 2018. Spelet är tydligen en vidareutveckling på Atari 2600-spelet Combat från 1977 och kommer förhoppningsvis att få en fullskalig lansering under 2019. Mer finns att läsa på universitetets hemsida.
Dash Quasar finns till skillnad från Combat 2018 tillgängligt på itch.io och utvecklarens egen hemsida. Dash Quasar är ett VR-spel stöpt ur ett barns fantasier, enligt utvecklarna. Din nemesis är din onda nalle Dr. Hugs. Om du inte vill åtminstone se spelet i action efter den meningen vet jag inte vad mer jag kan säga.
JERA, skapat av studenter på DigiPen Institute of Technologys spanska enhet, är ett tämligen utseendebegåvat plattformsspel som hämtar inspiration från Splatoon. Det är än så länge inte tillgängligt på några plattformar öppna för allmänheten.
I LIFF rör spelaren sig i en mer sofistikerad 3D-miljö och röjer upp i ett färggrant landskap. Du kan själv hämta hem och testa spelet på Isart Frances hemsida.
RE: Charge är skapat av en studentgrupp på Massachusetts Institute of Technology (MIT) som kallar sig för SophieGames. Videon ovan är från en version som var aktuell i april i år.
Red Dead Redemption 2 – elefanten i rummet
En annan favorittippad tävlande var Red Dead Redemption 2, nominerad i inte mindre än åtta kategorier. Rockstar tog på ett eller annat sätt hem hälften av dem, men förlorade stortiteln Årets Spel till God of War. Konkurrensen om de tyngre kategorierna var stenhård i år. Såväl Red Dead Redemption 2 som God of War, Celeste och Marvel’s Spider-Man är belönade med skyhöga betyg från en näst intill enhetlig spelpress. Hatten av för Rockstar alltså, även om det kunde varit med en mindre besk eftersmak.
Många överraskningar – men som vanligt mycket läckt
De så kallade världspremiärerna var en bra blandning av förutsägbara, överraskande och på förhand läckta godbitar. Hades, Scavengers, The Last Campfires, Among Trees, Sayonara Wild Hearts, ja till och med nyversionen av Crash Team Racing (en av få värdiga Mario Kart-kloner) höjer mitt hopp om 2019 som spelår allaredan. Switchen får dessutom exklusivitet på Marvel Ultimate Alliance 3, vilket kanske var bland de mer oväntade utannonseringarna. Jag erkänner mig som en av, verkar det som, rätt få som gillar plattformsexklusiva spel, så jag välkomnar sådana här nyheter med öppna armar. Vill du veta mer om utannonseringarna kan du läsa Nakadais summering av galanatten.
Avslutningsvis kan jag konstatera att The Game Awards gjorde allt det skulle och lite till. Det märks att det hela var väldigt välplanerat med ett jämt och väldigt bra tempo. De sista 30–40 minuterna hade gärna fått gå över fortare för min del dock. Det var en okristlig tid att behöva gå och lägga sig 05.50 när de behagade vara färdiga. Och ändå kommer jag att göra precis samma grej nästa år vid den här tiden.