Spelkulturförbundet Sverok tilldelas över 13,5 miljoner kronor av Allmäna arvsfonden för att driva två nya projekt. Projekten är inriktade på att stödja unga rasifierade samt unga med neuropsykiatrisk...
Härom veckan landade en färsk rapport om radikalisering och utsatthet på spelplattformar. Rapporten är ett samarbete mellan Sverok och Center mot våldsbejakande extremism och består av 800 enkätsvar o...
Spelkulturförbundet Sverok lanserar tillsammans med organisationen MÄN nytt metodmaterial, där spel används för att förebygga våld. I “Samspel Fritid” får barn under 15 år på fritidsgårdar, kulturskol...
Evelina “Maro” Ferbrache, 27 år, blir spelkulturförbundet Sveroks nästa ordförande. Efter flera år i styrelsen har Evelina nu fått förtroendet att leda styrelsens arbete de kommande två åren. Det skri...
Årets spelare tilldelas varje år till en person som gjort en extraordinär insats för spelkulturen. Priset går i år till komikern och rollspelaren Anders Jansson för sitt arbete med att sprida rollspel...
Spelkulturförbundet Sverok jobbar för en tryggare spelvärld för barn och unga. Därför lanserar förbundet nu fonden “Game Guardian”, som ska skapa fler säkra och inkluderande platser för unga spelare. ...
Spelkulturförbundet Sverok besöker Almedalen i juni för att uppmärksamma ungdomars digitala engagemang i spelmiljöer. Under initiativet Ungt Digitalt Ledarskap lanserar förbundet en rapport som ska be...
Årets spelare tilldelas varje år till någon som gjort en exceptionell insats för spelkulturen. Priset går i år till konventsarkeologen Henrik Bergendahl för sitt arbete med rollsspelsscenarion i ...
Svenska Postkodstiftelsen ger två miljoner kronor i stöd till nystartade projektet Ungt Digitalt Ledarskap. Bakom initiativet står spelkulturförbundet Sverok, som med arbetet vill uppmärksamma och utb...
Nu pågår utvecklingen av ett digitalt spel som ska lära barn i mellanstadieåldern mer om samtycke. Spelet är en del av projektet Samspel och ett nytt samarbete mellan den digitala innovationsbyrån dim...
Sveriges spelföreningar har drabbats hårt av den pågående covid-19-pandemin. Majoriteten av föreningarna upplever minskat engagemang, färre medlemmar och uteblivna intäkter. Det visar undersökningar g...
Under coronapandemin har svenskarna spelat mer än vanligt. 1 av 5 svenskar säger att de ökat sitt dator-, tv- och sällskapsspelande under coronapandemin enligt en ny Sifoundersökning beställd av Svero...