Hundra Dagar Master System #13: Streets of Rage

Innan Switchen myntade uttrycket ”mirakelport” fick SEGA samma koncept att hända på sin egen hårdvara. Streets of Rage på Master System är ett exempel på det.

Streets of Rage var verkligen ”all the rage” när det begav sig. Inte bara krängde det Mega Drive-/Genesis-konsoler som bara den – det portades till såväl Game Gear som Master System. Av 8-bitsversionerna är det antagligen Master System-versionen som klarat steget bäst. Här finns majorieten av innehållet från storebrodern, inklusive alla tre spelbara karaktärer (Adam, Axel och Blaze; Game Gear saknar Adam).

Rutnätet är på plats även på dessa rätt sena releaser. Svenska på baksidan likaså!
Bild: Segaretro.org

Tyvärr för PAL-spelare är detta ytterligare ett spel som inte är optimerat för vår del av världen. I fallet Streets of Rage spelar dock detta inte så himla stor roll. Allt rullar på, och det på ett sätt som aldrig känns sävligt eller stolpigt. Bilduppdateringen är len och alla rörliga element syns nästan hela tiden, även om visst minimalt sprite-flimmer förekommer.

En kul överraskning som väntar en innan spelet drar igång är ju så klart introsekvensen, med vad jag anser vara en riktig stämningshöjare till låt. Det som verkligen får den att nagla fast stämningen är den där långa, lite vemodigt sorgliga och utdragna tonen. Det är exakt samma ton som i 16-bitarsrenderingen. Skickliga programmerare kunde nämligen använda Mega Drivens extra processorer (som fanns där för full bakåtkompatibilitet med Master System-spel) som slavar till annan drift. Yuzo Koshiro gjorde ljudprocessorn till sin slav och producerade mästerverket som är Streets of Rage:s soundtrack på Mega Drive. På Master System gjorde han kanske inte en lika imponerande bedrift, men för vad han hade att jobba med är det ett smärre mirakel att lyssna på. Särskilt i korrekt hastighet – i all sin eklektiska prakt!

Streets of Rage är ett sånt där lagom spel att plocka fram. Hade det haft stöd för två spelare hade det varit i princip perfekt. Att du måste använda pausknappen – alltså den på själva konsolen – för att nyttja specialattackerna, är en sån där underbart bisarr detalj som framtida arkeologer kommer rynka på pannan åt.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

En glad skånepåg bosatt i huvudstaden med ett särskilt intresse för språk. Talar bland annat japanska och tyska flytande (melass är också flytande). De första spelminnena är trånandes bakom storasyster framför Mega Man 2, Wrecking Crew och Super Mario Bros. Första gången som hållare av handkontrollen var det Zelda 2: Adventure of Link som spelades – än idag kvar i backloggen.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.